Citroën är stolta över att de har vågat ta ut designsvängarna och byggt en kombi med egen design.

FOKUS HOS NYA C5 X är formen baktill. Citroën är riktigt stolta över att de ”vågar” gå sin egen väg. De vill göra något helt eget vilket resulterat i en mycket speciell bakdel. Drivlinorna som erbjuds är laddhybrid med 225 hk eller en bensinmotor med 180 hk.

Den adaptiva fjädringen med komfortläge finns endast till laddhybriden

Laddhybriden har en räckvidd på el på cirka 5,5 mil, och den är utrustad med värmepump som gör att den går att köra på el även vid kallt klimat.
Ett signum är bilens mjuka fjädring. Men den adaptiva fjädringen med komfortläge finns endast till laddhybriden, inte bensinversionen.

Att köra laddhybriden på el går alldeles utmärkt. Elmotorn är tillräckligt stark för att få skjuts på den långa bilen och hänga med i trafikrytmen. Sikten runt bilen är bra förutom bakåt. Den trendiga designen med sluttande taklinje har resulterat i en liten bakruta som inte har något torkarblad.

Head-up-displayen är utrustad med modern 3D-grafik, men är aningen förvirrande

Körläget Komfort konkretiserar innebörden av uttrycket flygande matta. Fjädringen är fantastiskt mjuk och behaglig. Det tillsammans med den lättsamma styrningen bevisar tydligt att det här är en bil som lämpar sig för långa körningar. Skavanker i vägen hörs mer än vad de känns.
Head-up-displayen är utrustad med modern 3D-grafik för att underlätta navigationen, men den är aningen förvirrande och svår att överblicka.

I kurvor ger sig längden av bilen till känna men den kränger förvånansvärt lite. Trots sitt pigga uppförande med lättsamma växlingar och möjlighet till aktivare körning är sportläget inget jag imponeras av. Det klär inte den här modellen och känslan av elegans försvinner. Baksätet har generöst med plats och en bekväm sits. Med min förarinställning finns det ordentligt med benutrymme så även långa personer får plats utan problem. För huvudet är det också luftigt med tanke på takets form.

Markfrigång i crossover-klass, men C5 X kommer inte att erbjudas med fyrhjulsdrift

Inredningen är sparsmakad och det mesta består av plastmaterial. Men tack vare olika mönstrade ytor med ljusare färg är miljön behaglig och tilltalande.
Infotainmentsystemet har en stor, liggande skärm på instrumentpanelen och under skärmen sitter en fysisk hemknapp. Det går också att använda ett kortkommando för att få upp menyn. Ett tryck med tre fingrar, var som helst på skärmen, så kommer startmenyn upp.
Markfrigång på 19 cm är i crossover-klass. Citroën C5 X kommer däremot inte att erbjudas med fyrhjulsdrift.

Text: Mia Litström Foto: Citroën

Citroën C5 X Laddhybrid

Plus

Hög komfort, bekväm fjädring, rymlig.

Minus

Saknar fyrhjulsdrift. Svag effekt på rattvärmen. Liten bakruta utan torkare ger dålig bakåtsikt.

Drivlina

R4, bensin
1 598 cm3
180 hk, 250 Nm
Elmotor 110 hk
Systemeffekt 225 hk, 360 Nm
Batterikapacitet 12,4 kWh
8-stegad automat
Framhjulsdrift
Ombordladdare 7,4 kW

Kaross



Längd 4 805 mm
Bredd 1 865  mm
Höjd 1 485 mm
Vikt 1 826 kg
Bagagevolym 485 liter
Dragvikt 1 350 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,9 sek
Toppfart 233 km/h
Förbrukning 1,3 l/100 km
CO2 30g/km
Räckvidd eldrift 55 km (WLTP)

Euro NCAP

Ej testad

Pris Ej klart