Stora flaggskeppsversioner från tillverkare som BMW och Mercedes har alltid återspeglat hur långt den tekniska utvecklingen har kommit inom bilvärlden. Definierar deras nya elbilar den ultimata bilen?

STRÄVAN EFTER PERFEKTION. Med det bästa av design, teknik och material vill biltillverkarna kapsla in finbilsägare i en lyxkokong, isolerad från den bullriga, stressfyllda omvärlden. Bensinmotorer i flaggskeppsmodeller har alltid varit kraftfulla, men samtidigt knäpptysta och silkeslena.

En elbilsdrivlina är perfekt för en flaggskeppsbil

Växellådorna har haft massor med växlar för att kombinera snabb acceleration och låg förbrukning med hög toppfart, samtidigt som växlingarna inte ska märkas av. Med detta sagt förstår ni att en elbilsdrivlina är perfekt för en flaggskeppsbil. Kraftfull men samtidigt mjuk och tyst.

Så bra som det blir. Vi provar BMW:s och Mercedes bästa bilar i dag.
Så bra som det blir. Vi provar BMW:s och Mercedes bästa bilar i dag.

BMW iX är en studie i hur långt BMW har kommit med sin utveckling av nya bilar. Den är från grunden byggd som en elbil, och drar därmed nytta av alla de typiska elbilsattributen som låg tyngdpunkt och effektiva innerutrymmen. Det är upp till var och en vad man tycker om designen, men mycket av den har en funktionell tanke bakom.

Flera av bilens delar är tillverkade i kolfiberarmerad plast

Man har strävat efter effektiv aerodynamik och bakom den stora grillen sitter massvis med sensorer för bilens säkerhetssystem. Grillen består för övrigt av ett plastmaterial som självlagar sig om det blir repigt eller får stenskott. För att hålla vikten någorlunda i schack är flera av bilens delar tillverkade i kolfiberarmerad plast.

Interiören i BMW iX är spatiös och trivsam.
Interiören i BMW iX är spatiös och trivsam.

Interiören är fantastisk. Inte bara minimalistiskt vacker, utan även trivsam och lättanvänd. En stor, välvd skärm visar både instrumentering och infotainment. Det senare styrs genom att peka direkt på skärmen eller via ett vred omgivet av snabbvalsknappar på mittkonsolen. Inställningsmöjligheterna är omfattande, men överskådligheten underlättar. Den avskalade inredningen ger den där spatiösa lounge-känslan som alla biltillverkare vill uppnå.

Med tyngden och den elektriska drivlinan kommer en sällan upplevd komfort

Så kommer vi till det absolut bästa med BMW iX, körupplevelsen. Vare sig du är ute efter den där direkta styrkänslan och perfekta chassibalansen som en M-bil från BMW ger, eller om du föredrar komforten från en 7-serie kommer du att bli mer än nöjd. Körglädjen är bevarad i den tunga elbilen, men med tyngden och den elektriska drivlinan kommer en sällan upplevd komfort. Den skulle väl endast kunna se sig slagen av en riktigt påkostad och eldriven Mercedes i så fall. Och händelsevis har vi just en sådan här bredvid.

BMW iX är bilen vi drömmer om för vardagskörning. Men Mercedes EQS är bilen vi vill åka på bilsemester med.
BMW iX är bilen vi drömmer om för vardagskörning. Men Mercedes EQS är bilen vi vill åka på bilsemester med.

Mercedes EQS är den tekniskt mest avancerade bil som Mercedes någonsin har byggt. Den öppnar och stänger förardörren åt dig automatiskt. Väl på plats bakom ratten bäddas du in av böljande, läderklädda paneler och fåtöljer. Framför dig breder tre skärmar ut sig över hela interiören.

Vissa plastpaneler känns billiga och knakar när vi tar i dem

Den enorma skärmen i mitten har så tydliga symboler att vi finner den pedagogisk och lättanvänd trots sitt enorma utbud av inställningar. Processorn är snabb och grafiken formidabel. Precis som i BMW iX visas alltid klimatkontrollerna och man har ett riktigt volymreglage. En hel del funktioner är ganska överflödiga och är mer en stilstudie i teknik än att vi faktiskt finner dem användbara för att göra bilresan säkrare eller bekvämare. Det enda vi egentligen har synpunkter på är att vissa plastpaneler känns billiga och knakar när vi tar i dem.

I Mercedes EQS omsluts man av skärmar och LED-belysning.
I Mercedes EQS omsluts man av skärmar och LED-belysning.

Att köra EQS är ett kapitel för sig. Gasrespons och körkänsla har en astronomisk dimension av lättdoserad urkraft. Bakhjulsstyrningen går ut i hela tio grader vilket gör EQS smidig som en småbil i stadstrafik, trots att den är längre än en S-klass. Den droppformade karossen ger, tillsammans med det stora batteriet, en imponerande räckvidd, även vid motorvägskörning, vilket är ovanligt för elbilar. EQS har till och med lägre luftmotstånd än en Tesla Model S.

Vi blir förpassade till att inmundiga korven 40 meter från motorvägen

Man mår som man förtjänar, efter att ha arbetat ihop de pengar som dessa två bilar kostar, när man sitter bakom ratten. Det är mer livsnjuteri än tidsödande transport att köra långt med Mercedes EQS.
Men när det är dags att ladda spricker bubblan av lyx. Då får vi stå i laddkö, laddstolpar är ur funktion och när vi väl får ström och ska passa på att äta, blir vi förpassade till att inmundiga mack-kedjans korv på ostädade bänkar 40 meter från motorvägen. Tillbaka till den ofullkomliga verkligheten.

Text: Erik Trulsson Foto: James Holm/Mercedes

BMW iX xDrive40

Plus

Sällan skådad kombination av körglädje och komfort. Mycket rymlig.

Minus

Den höga karossen ger högt luftmotstånd och kortare räckvidd vid motorvägskörning.

Drivlina

Elmotor bak 272 hk
Elmotor fram 258 hk
Total systemeffekt 326 hk, 630 Nm
Batterikapacitet 76,6 kWh (71 kWh netto)
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 150 kW DC
1-växlad.
Fyrhjulsdrift.

Kaross



Längd 4 953 mm
Bredd 1 967 mm
Höjd 1 695 mm
Vikt 2 440 kg
Bagagevolym 500–1 750 liter
Dragvikt 2 500 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,1 sek
Toppfart 200 km/h
Förbrukning 20,8 kWh/100 km
Räckvidd 400 km (WLTP)

Euro NCAP

5

Pris 795 000 kr (efter bonus)

Mercedes EQS 580 4matic

 +

Komfort och teknik i absolut världsklass. Smidig att köra med bakhjulsstyrningen.

-

En del plast i interiören känns billig och knakar när man tar i den.

Drivlina

Elmotor bak + fram
Systemeffekt 532 hk, 855 Nm
Batterikapacitet 120 kWh (107,8 kWh netto)
Maximal laddeffekt 11 (22) kW AC, 200 kW DC
1-växlad
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 5 216 mm
Bredd 1 926 mm
Höjd 1 512 mm
Vikt 2 480 kg
Bagagevolym 610–1 770 liter
Dragvikt 750 kg

Prestanda

0–100 km/h 4,3 sek
Toppfart 210 km/h
Förbrukning 18,3–21,4 kWh/100 km
Räckvidd 676 km (WLTP)

Euro NCAP
5
Pris 1 055 000 kr för 350, 1 505 000 kr för 580 4matic
(efter bonus)