Nya BMW i4 kombinerar sport och komfort på ett sällsynt bra sätt.

Etthundra procent BMW. Det är vad nya elbilen i4 känns som. Kanske kan det bero på att den bygger på 4-seriens Gran Coupe som har förbränningsmotor. Men troligtvis inte.

Den vardagliga körningen blir så mycket angenämare med eldrift

BMW har lång erfarenhet av att bygga bilar med eldrift och i4 är precis så bra som man förväntar sig. Körupplevelsen är tajt och hela bilen känns välbyggd och gedigen. Det är som att köra vilken 3- eller 4-serie som helst, fast bättre.

Den vardagliga körningen blir så mycket angenämare med eldrift. Körningen är tystare och mjukare men samtidigt mer alert och snabbare. Både mer komfort och mer sport på samma gång. Det finns egentligen ingen anledning att inte välja en i4 om du vill ha en BMW i mellanklassen. Förutom priset då.

Plattformen delas med 3- och 4-serie.
Plattformen delas med 3- och 4-serierna.
Den i4 som BMW lånar ut till oss för provkörning är en M50

Det börjar på 555 000 kronor för en i4 eDrive40, efter bonus. Ska du behålla bilen länge tar du visserligen igen det högre priset på lägre drivmedelskostnader och bättre andrahandsvärde.

Den i4 BMW lånar ut till oss för provkörning är en M50. Den har samma batteri på 80,7 kWh som eDrive40, men har två motorer och är alltså fyrhjulsdriven. Den extra motorn ger mer kraft och mer grepp men aningen kortare räckvidd.

Både eDrive40 och i4 M50 snabbladdar med en effekt upp till 205 kW vilket är bra. Annars är det just snabbladdning som talar för att välja en Tesla i stället. Deras snabbladdningsnätverk gör långturer bekymmersfria.

MW i4 påminner snarare om en Porsche Taycan, särskilt i M50-utförande

En Tesla Model 3 är också betydligt billigare än en i4, särskilt om man hänger på jämförbar utrustning. Men att köra i4 är som en helt annan liga. BMW i4 påminner snarare om en Porsche Taycan, särskilt i M50-utförande. Och då är den helt plötsligt riktigt prisvärd. Med i4 M50 får du en familjehalvkombi, en skön långfärdsvagn och en sportbil i samma förpackning.

Peka på skärmen eller använd vredet på mittkonsolen.
Peka på skärmen eller använd vredet på mittkonsolen.

Man sitter mycket bra. Det är lätt att hitta en perfekt förarposition och interiören är lättöverskådlig. Menysystemet kräver tillvänjning, men du kan välja om du vill sköta funktionerna direkt på pekskärmen eller via vredet på mittkonsolen. Där finns också en del snabbvalsknappar som underlättar handhavandet.

Jämfört med Tesla Model 3 är allt egentligen bättre på BMW:n, utom snabbladdningsplatserna 

Ytterdörrhandtagen är en miss. De är för grunda och nästan alla som ska äntra bilen för första gången tappar greppet om dem. Men de är bättre än de på Tesla Model 3. Allt är egentligen bättre än på Model 3. Framför allt komforten. Men inte snabbladdningsplatser på långresor, och det är nog så viktigt i dag när köerna växer på laddplatserna.

Text: Mia Litström Foto: Renault

BMW i4 M50

Plus

Känns välbyggd och gedigen. Mycket bra kör- och styrkänsla. Perfekt avstämd gasrespons och bromskänsla. Mycket bra b-läge på växellådan för enpedalskörning. Bra fjädringskomfort.

Minus

Dyr för att vara en mellanklassare. Ytterdörrhandtagen kunde ha varit bättre. Ganska trångt baksäte.
Drivlina

Elmotor bak 313 hk
Elmotor fram 258 hk
Total systemeffekt 544 hk, 795 Nm
Fyrhjulsdrift
Batterikapacitet 83,9 kWh (81,5 kWh netto)
Laddning 11 kW AC, 200 kW DC

 

Kaross



Längd 4 783 mm
Bredd 1 852 mm
Höjd 1 448 mm
Vikt 2 365 kg
Bagagevolym 470–1 290 liter
Dragvikt 1 600 kg

 

Prestanda

0–100 km/h 3,9 sek
Toppfart 225 km/h
Förbrukning 18–22,5 kWh/100 km
CO2 0 g/km WLTP
Räckvidd 416–520 km WLTP

 

Euro NCAP

Ej testad

 

Pris 665 000 kr för M50, 555 000 kr för eDrive40 383 900 kr (efter bonus).