Mumsig elbil
Nya BMW i4 kombinerar sport och komfort på ett sällsynt bra sätt.
Etthundra procent BMW. Det är vad nya elbilen i4 känns som. Kanske kan det bero på att den bygger på 4-seriens Gran Coupe som har förbränningsmotor. Men troligtvis inte.
Den vardagliga körningen blir så mycket angenämare med eldrift
BMW har lång erfarenhet av att bygga bilar med eldrift och i4 är precis så bra som man förväntar sig. Körupplevelsen är tajt och hela bilen känns välbyggd och gedigen. Det är som att köra vilken 3- eller 4-serie som helst, fast bättre.
Den vardagliga körningen blir så mycket angenämare med eldrift. Körningen är tystare och mjukare men samtidigt mer alert och snabbare. Både mer komfort och mer sport på samma gång. Det finns egentligen ingen anledning att inte välja en i4 om du vill ha en BMW i mellanklassen. Förutom priset då.
Den i4 som BMW lånar ut till oss för provkörning är en M50
Det börjar på 555 000 kronor för en i4 eDrive40, efter bonus. Ska du behålla bilen länge tar du visserligen igen det högre priset på lägre drivmedelskostnader och bättre andrahandsvärde.
Den i4 BMW lånar ut till oss för provkörning är en M50. Den har samma batteri på 80,7 kWh som eDrive40, men har två motorer och är alltså fyrhjulsdriven. Den extra motorn ger mer kraft och mer grepp men aningen kortare räckvidd.
Både eDrive40 och i4 M50 snabbladdar med en effekt upp till 205 kW vilket är bra. Annars är det just snabbladdning som talar för att välja en Tesla i stället. Deras snabbladdningsnätverk gör långturer bekymmersfria.
MW i4 påminner snarare om en Porsche Taycan, särskilt i M50-utförande
En Tesla Model 3 är också betydligt billigare än en i4, särskilt om man hänger på jämförbar utrustning. Men att köra i4 är som en helt annan liga. BMW i4 påminner snarare om en Porsche Taycan, särskilt i M50-utförande. Och då är den helt plötsligt riktigt prisvärd. Med i4 M50 får du en familjehalvkombi, en skön långfärdsvagn och en sportbil i samma förpackning.
Man sitter mycket bra. Det är lätt att hitta en perfekt förarposition och interiören är lättöverskådlig. Menysystemet kräver tillvänjning, men du kan välja om du vill sköta funktionerna direkt på pekskärmen eller via vredet på mittkonsolen. Där finns också en del snabbvalsknappar som underlättar handhavandet.
Jämfört med Tesla Model 3 är allt egentligen bättre på BMW:n, utom snabbladdningsplatserna
Ytterdörrhandtagen är en miss. De är för grunda och nästan alla som ska äntra bilen för första gången tappar greppet om dem. Men de är bättre än de på Tesla Model 3. Allt är egentligen bättre än på Model 3. Framför allt komforten. Men inte snabbladdningsplatser på långresor, och det är nog så viktigt i dag när köerna växer på laddplatserna.
Text: Mia Litström Foto: Renault
BMW i4 M50
Plus |
Känns välbyggd och gedigen. Mycket bra kör- och styrkänsla. Perfekt avstämd gasrespons och bromskänsla. Mycket bra b-läge på växellådan för enpedalskörning. Bra fjädringskomfort. |
|
Minus |
Dyr för att vara en mellanklassare. Ytterdörrhandtagen kunde ha varit bättre. Ganska trångt baksäte. |
FAKTA |
|
|
|
Drivlina |
Elmotor bak 313 hk |
|
|
Kaross |
Längd 4 783 mm |
|
|
Prestanda |
0–100 km/h 3,9 sek |
|
|
Euro NCAP |
Ej testad |
|
|
Pris | 665 000 kr för M50, 555 000 kr för eDrive40 383 900 kr (efter bonus). |