Är du trött på tysta elmotorer, pekskärmar och själlösa körupplevelser? Då finns det ett nytt svenskt bilmärke för dig. Backdraft HMC Classic har precis blivit EU-typgodkänd och får nu säljas som en ny bil.

VI ÄR I VADSTENA OCH träffar Thomas Kümmerling med familj som ligger bakom satsningen och den minst sagt utmanande resan till att få deras bil, Backdraft HMC Classic, EU-typgodkänd.

Nu tar vi plats bakom ratten. På väg ner i sittbrunnen ber jag en tacksamhetsbön till min yogainstruktör. Det krävs rörliga leder för att veckla ner 189 centimeter i förarstolen. Väl där slås jag av hur nära man kommer maskineriet. V8-motorn och den manuella växellådan tar sådan plats i mittkonsolen att jag sitter lätt vinklad utåt, med ett litet utrymme för de tre pedalerna utträngt mot bilens karossida.

HMC Classic är EU-typgodkänd, och HMC är därmed en ny svensk biltillverkare

Jag vrider om nyckeln och trycker på startknappen, V8:an rister om bilen men lägger sig snabbt på ett harmoniskt tomgångsvarvtal. I bilens helbilsgodkännande ställs extremt höga krav på avgasutsläpp och bullernivå. Drivlinan känns nästan för finstämd för den spartanska bilen.

V8-motorn kommer från GM. Det är en 6,2-liters Small Block LT1-motor som bland annat sitter i Corvette C7. Hjulupphängningar och delar av styrningen samt ratten köps in från BMW och är samma grejer som sitter i M3 av generationerna E36 och E46.

Motorresponsen är extremt direkt, högerfotens kommunikation med insprutningen är telepatisk. Lådan är lättjobbad och känns naturlig, trots spakens udda vinkel. Efter några kurvor där jag får känna på drivlina, väghållning, bromsar och styrning står det klart för mig: Det här är inget amatörmässigt hemmabygge. Det här är en riktig bil!

Den är extremt snabb om man gasar på men njuts bäst i makligt tempo

Samtidigt som man får den, i dag utrotningshotade, kontakten med maskinen och vägen sker det hela med trygghet och finess. HMC Classic är extremt snabb om man gasar på, men njuts bäst i makligt tempo på slingriga vägar i öppna landskap. Som en motorcykel.

Bilen saknar hjälpsystem som ESP och ABS, men har styrservo. Och för att klara typgodkännandet har den gått igenom otaliga broms- och krocktester, även om det inte alls ställs samma krav på en småserietillverkare som på en vanlig bil. Priset då? 197 000 euro är väldigt mycket pengar. Men en AC Cobra, som HMC Classic är oblygt inspirerad av, kan lätt kosta det dubbla. Och med den låga volymen hålls troligtvis värdet uppe. Detta är bilen för dig som vill ha en unik bil som bjuder på en unik körupplevelse. 

 

Text: Erik Trulsson Foto: James Holm

Backdraft HMC Classic

Plus

Närvaron i körkänslan. Motorn, växellådan, chassit, bromsarna och styrningen är riktigt bra.

Minus

Ganska trång sittbrunn som kräver viss vighet att ta sig i och ur.

Drivlina

V8 bensin
6 162 cm³
460 hk vid 6 000 varv/min
630 Nm vid 4 600 varv/min
6-växlad manuell
Bakhjulsdrift

Kaross



Längd 3 880 mm
Bredd 1 850 mm
Höjd 1 200 mm

Vikt 1 365 kg
Bagagevolym ej uppgift
Ej drag

Prestanda

0–100 km/h 3,6 sek
Toppfart 265 km/h
Förbrukning 12,6 liter/100 km
CO2 283 g/km enligt WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris 197 000 euro