
Audi RS e-Tron GT Performance
Acceleration som känns i hela kroppen
När jag kliver in i bilen slår det mig hur låg och bred den är – detta är en bil byggd för att skära genom vinden. Karossen andas supersport, men det är inte förrän jag trycker ner gaspedalen som jag verkligen förstår vad den här bilen handlar om.
RS e-tron GT Performance är mer än bara siffror på ett papper. Det är den vassaste modell Audi någonsin har byggt. Visst, 0–100 km/h på 2,5 sekunder är imponerande, men det är känslan som gör det stora intrycket. Tidig morgon i Wien, stadens gator är nästan öde. Jag rullar lugnt och tyst genom de sista kvarteren innan motorvägen tar vid. Jag lägger i sportläget, det digitala ”motorljudet” ger sig till känna, och bilen svarar omedelbart – som om den spänner musklerna och gör sig redo. Jag ger gas.
Det är som att världen runt mig plötsligt hoppar framåt. Inget ryck, ingen fördröjning – bara en otrolig kraft som drar mig framåt i en brutal men kontrollerad explosion av acceleration. Det är inte som en klassisk bensinmotor där du hör varven öka, här bara händer det – och kroppen hinner knappt reagera.
Det är elektrisk prestanda när den är som mest extrem, men utan att kännas skrämmande eller okontrollerad. Och med en röd boost-knapp på ratten aktiveras ytterligare 95 hästkrafter i tio sekunder, med nedräkning i displayen. En detalj som påminner om att det här är en bil som är byggd för att vara busigt rolig.
En bil som känns levande
Men det handlar inte bara om att köra rakt fram i raketfart. RS e-tron GT Performance briljerar även på kurviga vägar. Styrningen är knivskarp, responsen omedelbar – det känns nästan som att bilen vet vad jag tänker innan jag hinner styra. Den låga tyngdpunkten, breda spårvidden och fyrhjulsstyrningen ger en balans och precision som saknas hos många prestandaelbilar. Här finns ingen distanserad känsla – bilen lever och kommunicerar med mig. Och det bästa? Den känns stabil och förutsägbar – ett kvitto på tysk ingenjörskonst.
Design som förenar form och funktion
Sportstolarna är fasta men bekväma, allt är genomtänkt och förarfokuserat. Däremot känns vissa interiöra detaljer något föråldrade – här hade jag förväntat mig en modernare touch i nivå med Audis senaste modeller. Samtidigt ger kolfiberkamouflaget en tydlig racingkänsla, och den karaktäristiska gröna lacken – exklusiv för Performanceutförandet – gör att bilen sticker ut.
En nyhet är att luftfjädringen sänker chassit 77 mm när jag kliver in och höjer det igen när jag stänger dörren. En smart och välkomnande detalj.
Intressanta fakta om Audi RS e-Tron GT Performance
- Supersnabb laddning. Med maximal laddkapacitet på 320 kW kan RS e-tron GT Performance laddas från 10 till 80 procent på endast 18 minuter.
- Konstgjort motorljud. Eftersom elbilar är tysta, skapade Audi ett specialdesignat ljud för bilen. Det är en blandning av sci-fi-inspirerade toner som förändras beroende på körstil.
- Boost-läge. Bilen har en röd boost-knapp på ratten som ger 95 extra hästkrafter i 10 sekunder. En nedräkning visas i displayen – precis som i en racerbil eller ett bilspel.
- Byggs i samma fabrik som Audi R8 gjorde när den fortfarande producerades, Böllinger Höfe, i Neckarsulm, Tyskland. Cirka 500 medarbetare på produktionsanläggningen har genomgått en omfattande vidareutbildning för e-tron GT:s modellfamilj.
En elbil för framtiden
Audi RS e-tron GT Performance tar elektrisk prestanda till en ny nivå. Den är explosivt snabb men också balanserad och precis. Designen förenar aggressivitet med elegans, och interiören andas kvalitet.
Men det finns en hake – priset. Detta är en av marknadens mest exklusiva elbilar, och det syns på prislappen. Men för den som har råd och söker en bil som förenar prestanda med komfort är RS e-tron GT en av de mest imponerande elbilarna just nu. Och när jag kliver ur bilen, med pulsen fortfarande lite för hög, vet jag en sak säkert – det här är en bil som lämnar avtryck.
Audi RS e-Tron GT Performance
Bäst |
Extrem acceleration. |
|
Sämst |
Högt pris. |
FAKTA |
||
Drivlina |
Elmotor fram 342 hk |
|
Kaross |
Längd 4 990 mm |
|
Prestanda |
0-100 km/h 2,5 sek |
|
Euro NCAP |
|
|
Pris | 1 860 000 kr |