Vi kör Audis praktiska familjeelbil i coupéformat, Q4 Sportback e-tron. Mer design, lägre förbrukning och längre räckvidd än vanliga Q4 e-tron. Dessutom är bagageutrymmet större och baksätet fullt användbart.

DU KANSKE TÄNKER att man måste offra praktiska egenskaper för att få en häftigare bil med läckrare formgivning. Men så är det inte alltid. Audi Q4 Sportback e-tron erbjuder mer design, mer räckvidd och mer bagageutrymme än vanliga Q4 e-tron. Men så kostar den också mer pengar.

Ofta har vi kritiserat dessa suv-coupemodeller för att vara opraktiska

Audis mellanklass-elbil Q4 e-tron finns i vanlig suv-kaross med kombibaklucka, men även som så kallad Sportback. Det senare innebär en välvd taklinje som övergår i en sluttande halvkombibaklucka. Ofta har vi kritiserat dessa suv-coupémodeller, som är populära i dag, för att vara opraktiska. Formerna har fått gå före funktionen och det är sällan som vuxna personer kan sitta i baksätet. Men så är inte fallet med Audi Q4 Sportback e-tron.

Visst är huvudutrymmet begränsat för 189 centimeter undertecknad, men benutrymmet är så generöst att det inte är några problem att finna en bekväm sittställning i baksätet.

Frågar vi de förbipasserande, när bilen står parkerad, är Q4 Sportback e-tron osedvanligt vacker. Den får mycket uppskattande blickar och kommentarer för sin design. Det här är alltså en praktisk elbil som också triggar habegär hos den fåfänga.

Q4 Sportback e-tron är inte bara ett estetiskt val utan den är också rymligare och snålare än vanliga Q4 e-tron.
Q4 Sportback e-tron är inte bara ett estetiskt val utan den är också rymligare och snålare än vanliga Q4 e-tron.

Men Q4 Sportback e-tron är inte bara en fråga om design och utrymmen. Den sluttande bakrutan ger en mer droppformad kaross, som lättare glider genom luften. Därför har Sporback-versionen av Q4 e-tron lägre förbrukning, framför allt i motorvägsfart, och nästan en mil längre räckvidd i WLTP-testcykeln än vanliga Q4 e-tron. Något som är uppskattat när vi tar den på en motorvägstur.

Vi föredrar att köra udda tider för att undvika kö vid laddstolparna

En annan mycket uppskattad detalj är att man som Audiköpare kan teckna ett Audiladdkort som fungerar på 350 000 laddplatser i Europa. De flesta laddstolpar både i stan och längs motorvägarna ingår och det är lätt att hitta laddplatser. Men fortfarande föredrar vi att köra udda tider för att undvika kö vid laddstolparna.

 

En ratt som är platt på två ställen. Interiören är lättarbetad och tydlig.
En ratt som är platt på två ställen. Interiören är lättarbetad och tydlig.

Välj mellan modellerna 34, 40 eller 50 e-tron. Den förstnämnda har i elbilssammanhang blygsamma 170 hästkrafter och en räckvidd på 317–349 kilometer. Priset ligger på 432 600 kronor efter bonus. Den sistnämnda har två motorer och därmed fyrhjulsdrift. Naturligtvis fler hästkrafter men kanske viktigare, förutom en längre räckvidd, är högre laddeffekt, både för växel- och likström.

Sportback kostar knappt 20  000 kronor mer än vanliga Q4. Men baserat på omgivningens uppmärksamhet ser den ut att kosta betydligt mer än så.

Text: Motors testlag Foto: Audi

AUDI Q4 SPORTBACK 50 E-TRON QUATTRO

Plus

Praktisk och användarvänlig. Mycket bra körupplevelse. Billigare än Skoda Enyaq Coupé.

Minus

Q4 Sportback 35 e-tron har inte värmepump som standard, som de dyrare modellerna.
Drivlina

Elmotor fram 109 hk, 162 Nm
Elmotor bak 204 hk, 310 Nm
Systemeffekt 299 hk, 460 Nm
1-växlad automat
Batterikapacitet netto/brutto 76,6/82 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 135 kW DC
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 588 mm
Bredd 1 865 mm
Höjd 1 614 mm
Tjänstevikt 2 215 kg
Bagagevolym 535–1 460 liter
Dragvikt 1 200 kg

Prestanda

0–100 km/h 6,2 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning 17,5–21 kWh/100 km
Räckvidd 418–498 km, WLTP

Euro NCAP

5

Pris Cirka 596  200 kronor (efter bonus)