Vi kör Audis praktiska familjeelbil i coupéformat, Q4 Sportback e-tron. Mer design, lägre förbrukning och längre räckvidd än vanliga Q4 e-tron. Dessutom är bagageutrymmet större och baksätet fullt användbart.
DU KANSKE TÄNKER att man måste offra praktiska egenskaper för att få en häftigare bil med läckrare formgivning. Men så är det inte alltid. Audi Q4 Sportback e-tron erbjuder mer design, mer räckvidd och mer bagageutrymme än vanliga Q4 e-tron. Men så kostar den också mer pengar.
Ofta har vi kritiserat dessa suv-coupemodeller för att vara opraktiska
Audis mellanklass-elbil Q4 e-tron finns i vanlig suv-kaross med kombibaklucka, men även som så kallad Sportback. Det senare innebär en välvd taklinje som övergår i en sluttande halvkombibaklucka. Ofta har vi kritiserat dessa suv-coupémodeller, som är populära i dag, för att vara opraktiska. Formerna har fått gå före funktionen och det är sällan som vuxna personer kan sitta i baksätet. Men så är inte fallet med Audi Q4 Sportback e-tron.
Visst är huvudutrymmet begränsat för 189 centimeter undertecknad, men benutrymmet är så generöst att det inte är några problem att finna en bekväm sittställning i baksätet.
Frågar vi de förbipasserande, när bilen står parkerad, är Q4 Sportback e-tron osedvanligt vacker. Den får mycket uppskattande blickar och kommentarer för sin design. Det här är alltså en praktisk elbil som också triggar habegär hos den fåfänga.
Men Q4 Sportback e-tron är inte bara en fråga om design och utrymmen. Den sluttande bakrutan ger en mer droppformad kaross, som lättare glider genom luften. Därför har Sporback-versionen av Q4 e-tron lägre förbrukning, framför allt i motorvägsfart, och nästan en mil längre räckvidd i WLTP-testcykeln än vanliga Q4 e-tron. Något som är uppskattat när vi tar den på en motorvägstur.
Vi föredrar att köra udda tider för att undvika kö vid laddstolparna
En annan mycket uppskattad detalj är att man som Audiköpare kan teckna ett Audiladdkort som fungerar på 350 000 laddplatser i Europa. De flesta laddstolpar både i stan och längs motorvägarna ingår och det är lätt att hitta laddplatser. Men fortfarande föredrar vi att köra udda tider för att undvika kö vid laddstolparna.
Välj mellan modellerna 34, 40 eller 50 e-tron. Den förstnämnda har i elbilssammanhang blygsamma 170 hästkrafter och en räckvidd på 317–349 kilometer. Priset ligger på 432 600 kronor efter bonus. Den sistnämnda har två motorer och därmed fyrhjulsdrift. Naturligtvis fler hästkrafter men kanske viktigare, förutom en längre räckvidd, är högre laddeffekt, både för växel- och likström.
Sportback kostar knappt 20 000 kronor mer än vanliga Q4. Men baserat på omgivningens uppmärksamhet ser den ut att kosta betydligt mer än så.
Text: Motors testlag Foto: Audi
AUDI Q4 SPORTBACK 50 E-TRON QUATTRO
Plus |
Praktisk och användarvänlig. Mycket bra körupplevelse. Billigare än Skoda Enyaq Coupé. |
|
Minus |
Q4 Sportback 35 e-tron har inte värmepump som standard, som de dyrare modellerna. |
Drivlina |
Elmotor fram 109 hk, 162 Nm |
|
Kaross |
Längd 4 588 mm |
|
Prestanda |
0–100 km/h 6,2 sek |
|
Euro NCAP |
5 |
|
Pris | Cirka 596 200 kronor (efter bonus) | |