Vi har inte hört från Alfa Romeo på ett tag, men nu lanserar de en ny modell i det populära kompakta suvsegmentet. Är Tonale bilen för dig som vill ha äkta italiensk känsla men i ett praktiskt format?

Tonale ska sätta sprutt på Alfa Romeo. En kompakt crossover i det populära C-segmentet. Det har varit tuffa år för varumärket; konceptet av Tonale visades redan 2019 men efter det blev det en paus.

Försäljningssiffrorna på de två befintliga Alfa-modellerna Giulia och Stelvio har varit knapra. Men nu med Tonale introducerar man sin första elektrifiering som också gör modellen extra viktig. Starten blir en mildhybrid; en laddhybrid kommer runt årsskiftet. Mildhybriden erbjuds med två effekter, 130 hk och 160 hk med framhjulsdrift.

Tonale är den enda mildhybrid vi har kört som faktiskt går att köra på bara eldrift

Elektrifieringssatsningen är sen och blygsam. Men som tröst är detta den enda mildhybrid vi har kört som faktiskt går att köra på bara eldrift. Vanligtvis kan man inte köra en mildhybrid på endast el, utan den lilla elmotorns huvudsyssla är att stötta förbränningsmotorn. Tonale har ett 48-voltssystem med en liten elmotor som är monterad på växellådan. Det gör att om batteriet har laddning går den att köra på el kortare sträckor i låg hastighet.

Är Tonale bilen för dig som vill ha äkta italiensk känsla men i ett praktiskt format?
Är Tonale bilen för dig som vill ha äkta italiensk känsla men i ett praktiskt format?

Dessutom hjälper den också till med att stötta bensinmotorn vid acceleration, frirulla samt driva elektriska funktioner i bilen. Det sänker förbrukningen något men vi är inte jätteimponerade. Vi är inte heller imponerade av samspelet i drivlinan när bensinmotorn går i gång, det skedde flera gånger med ett ryck under provkörningen.

För mobilen finns det både trådlös uppkoppling till Apple Carplay och Android Auto

Med färgkombinationer och läcker design vill Alfa i stället locka fåfänga köpare till Tonale. Infotainmentskärmen är skarp och tydlig med modern stil. Systemet är kvickt och lätthanterligt, däremot går det inte att få menyerna eller röststyrningen på svenska. För mobilen finns det både trådlös uppkoppling till Apple Carplay och Android Auto samt laddplatta.

Sätena har svart, perforerad alcantara med ett rött tyg under som lyser igenom.
Sätena har svart, perforerad alcantara med ett rött tyg under som lyser igenom.

Förarställningen är bra och svankstödet elektriskt ställbart. I baksätet är det begränsat med ben- och huvudutrymme. Den sportiga Alfastilen följs även upp i körupplevelse, speciellt bromsar och styrning. I det normala körläget är styrningen lätt, vilket är bra för stadskörning. I sportläget känns bilen härligt vaken och direkt. Bromsarna biter snabbt och effektivt.

Faktum är att Tonale är så sportig i sin körkänsla att motorn känns tam. Man förväntar sig mer kraft i accelerationen. Därför väntar vi på laddhybriden som inte bara går att köra på el, utan också är kraftfullare. Då bli Tonale komplett.

Text: Mia Litström Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale Hybrid

Plus

Sportig design, kraftfulla bromsar, trevlig styrning.

Minus

Upplevs som motorsvag, infotainmentsystemet går inte att få på svenska.

Drivlina

4-cylindrig bensin
1 469 cm3
130 hk vid 5 750 varv/min
240 Nm vid 1 500 varv/min
elmotor 48 volt, 20 hk, 55 Nm
Total systemeffekt 122 hk
7-växlad dubbelkopplingslåda
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 528 mm
Bredd 2 082 mm
Höjd 1 601 mm
Tjänstevikt 1 525 kg
Bagagevolym 500 liter
Dragvikt 1 500 kg

Prestanda

0–100 km/h 9,6 sek
Toppfart 200 km/h
Förbrukning
6,1 liter/100 km
CO2 139 g/km enligt WLTP

Euro NCAP

5

Pris 419 000 kr