Aiways är ett nytt elbilsmärke från Kina och just Ai betyder älska/kärlek på kinesiska. Deras första modell i Sverige heter U5 och är en rymlig och bekväm suv. Är det möjligt att som bilförare i svenskt klimat älska den?

Kina tappar inte fart när det gäller produktionen av elbilar och nu är det dags för Aiways med modellen U5. Den är i storlek med Volvo XC60 men finns inte med fyrhjulsdrivning. För att starta räcker det med att trycka på bromsen. Via ett runt vred på mittkonsolen väljer man drive, men vredet är alldeles för lätt att skruva på för att ge känslan av att man lägger i en växel.

Baksätet har ordentligt med benutrymme, däremot är det inte lika luftigt för huvudet. Ladduttaget sitter i fronten på sidan och laddsladden får plats i bagageutrymmet fram. Körupplevelsen är bra, men jag skulle inte beskriva den som älskansvärd.

Fjädringen är mjuk utan att bli för svampig

Styrningen är lätt och gasresponsen är inte skarp som i många andra elbilar. Ratten är inte rund utan platt på ovan- och undersidan. Fjädringen är mjuk utan att bli för svampig, som man förväntar sig av en större suv. Justering av motorbroms finns i tre lägen men den går endast att justera via infotainmentsystemet, vilket känns ologiskt. Provkörningen var kort och vägarna snötäckta vilket gjorde att skavanker i vägen inte blev så påtagliga. Visst vägljud trängde in i kupén, speciellt i högre hastigheter. I lägre hastighet hörs ett elbilsljud men också ett vinande ljud från elmotorn, som elbilarna lät i tidigt skede, vilket gör den mindre älskansvärd.

Accelerationen är behaglig och inte högljudd

Sportage erbjuds med två elektrifierade drivlinor, hybrid och laddhybrid. Det är samma drivlinor som finns i Hyundai Tucson.

Vi kör hybriden där eldriften hjälper till vid gaspådrag. Systemeffekten på 230 hk känns inte björnstark men räcker gott och väl. Hybridsystemets övergång mellan eldrift och förbränningsmotor sker utan anmärkningar.

Accelerationen är behaglig och inte högljudd, och den 6-stegade automatlådan är inte för energisk utan lugn och mjuk i växlingarna.

Aiways U5 är stor som en Volvo XC60 men har lite mindre bagageutrymme. Foto: Aiways
Aiways U5 är stor som en Volvo XC60 men har lite mindre bagageutrymme. Foto: Aiways
Interiören är både modern och omodern på samma gång. Foto: Aiways
Interiören är både modern och omodern på samma gång. Foto: Aiways
Infotainmentsystemet har inte någon navigation

Däremot är den digitala instrumenteringen rolig och annorlunda, uppdelad på tre skärmar och välvd runt föraren. En huvudskärm och två mindre skärmar på var sida. Den vänstra ger trippinformation och den högra mediainformation. Grafiken är lättavläst och tydlig. Apple CarPlay går inte att ansluta trådlöst, dessutom har inte infotainmentsystemet någon navigation. För att få kartfunktion behöver man ansluta en mobil och usb-uttaget är placerat vid laddplattan bakom luckan, vilket också känns ologiskt.

Värmepump finns inte, vilket gör att räckvidden kommer att bli kortare vintertid

Infotainmentsystemet och bilens app finns inte på svenska och Aiways kan inte svara på när det kommer. För att få sätesvärme måste man välja den dyrare utrustningsnivån Premium. Rattvärme finns inte. Värmepump finns inte heller, vilket gör att räckvidden kommer att bli betydligt kortare vintertid.

Det är ett nytt märke med många detaljer som behövs förbättras

Laddeffekterna imponerar inte. Upp till 90 kW för snabbladdning eller 3,6 kW alternativt 6 kW med laddbox. På åtta timmar är batteriet inte fulladdat. Det finns nio återförsäljare där även service kan utföras.

U5 är rymlig och komfortabel men har högt pris, kort räckvidd, låg laddeffekt, tre stjärnor i Euro NCAP och kommer inte att testas om där.

Det är tydligt att det är ett nytt märke med många detaljer som behövs förbättras för att kunna konkurrera i den här prisklassen, och bli älskansvärd.

Text: Mia Litström Foto: Aiways

Aiways U5 Premium

 +

Baksätet har gott om benutrymme, trevlig att köra.

-

Ingen värmepump, låg laddeffekt, kort räckvidd, högt pris.
Drivlina

Elmotor 204 hk, 310 Nm
Framhjulsdrift
Batterikapacitet 63 kWh
Laddning DC 90 kW, AC 3,6 eller 6 kW

Kaross



Längd 4 680
Bredd 1 865
Höjd 1 700 mm
Vikt 1 845 kg
Bagagevolym 432–1 555 l
Dragvikt 1 500 kg

Prestanda

0–100 km/h 7,8 sek
Toppfart 160 km/h
Förbrukning 17 kWh/100 km.
CO2 0 g/km WLTP
Räckvidd eldrift 400 km WLTP

Euro NCAP

Pris 400 000 kronor (efter bonus)