Utvecklingen har i dag kommit så långt att en elbil på allvar kan konkurrera med vanliga förbränningsmotorbilar på alla plan. Nissan Leaf är rolig att köra, praktisk, bekväm, prisvärd och mycket säker. Ingen annan bil har fått så höga betyg i vår testmall som Leaf.
För första gången någonsin utser Tidningen Motor ett helt utsläppsfritt fordon till Årets smartaste bilköp
När det kommer till miljövärden är Leaf enastående. Den har ett måttligt stort batteri på 40 kWh, och du som laddar i Sverige med den nordiska elmixen kör i princip koldioxidfritt. Nissan har dessutom ett program för att återvinna batterierna från sina elbilar, där de lagrar ström från förnybara källor efter det att de tjänat ut som elbilsbatterier. Detta innebär att de sparar mer utsläpp efter att de återvunnits än vad de gjorde under hela tiden de användes i elbilen.
Priset på Leaf är relativt högt för en bil i kompaktklassen, men staten rabatterar ditt köp med 60 000 kronor, och med extremt låga driftskostnader blir kalkylen attraktiv. Servicen är billig, och att ladda batteriet fullt kostar 25-30 kronor beroende på hur du laddar.
Enda egentliga nackdelen med Leaf är att den inte är byggd för långkörning. Dels är räckvidden begränsad till 27 mil, sedan saknar batteripaketet aktiv kylning, vilket gör att hastigheten för snabbladdning reduceras efter motorvägskörning i sommarvärme. Visst går det att köra långt med Leaf med dagens utbredda laddnätverk, men det är i den vardagliga transporten som den briljerar.
Med Leaf visar Nissan att morgondagens bilar har samma praktiska, komfortabla och ekonomiska egenskaper som dagens, men erbjuder mycket mer körglädje. Därför är det med glädje och spänning vi utdelar titeln Årets smartaste bilköp till Nissan Leaf!