Allmänna villkor för köp av medlemskap respektive M Väghjälp hos Riksförbundet M Sverige
Dessa villkor reglerar försäljning av medlemskap respektive vägassistansförsäkringen M Väghjälp till konsument via webbplatsen msverige.se och bygger på svensk konsumentlagstiftning, särskilt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (“Distansavtalslagen”), samt Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen där så är tillämpligt.
1. Försäljnings- och leveransvillkor
Medlemskap och M Väghjälp säljs som en digital tjänst. Man måste vara medlem för att köpa M Väghjälp. Leverans sker i form av en digital bekräftelse via e-post, därmed levereras medlemskapet direkt efter genomfört köp. M Väghjälp har en karensperiod på 3 arbetsdagar.
Medlemskapet och M Väghjälp är personligt och gäller under den tid som anges vid beställning.
2. Orderhantering, betalning och frakt
- Orderhantering: Bekräftelse skickas automatiskt via mejl direkt efter betalning.
- Betalning: Sker genom angivna betalningsmetoder autogiro, kort, Swish eller banköverföring.
- Frakt: Då medlemskapet och M Väghjälp är digitalt tillkommer ingen frakt. Eventuellt fysiskt material skickas utan extra kostnad om inget annat anges.
3. Villkor för retur
Eftersom medlemskapet och M Väghjälp är digitala tjänster som levereras omedelbart, gäller inte samma returvillkor som för fysiska varor.
Om fysiskt material medföljer (t.ex. ett välkomstpaket) gäller 14 dagars returrätt enligt distansavtalslagen för den delen av beställningen. Returnerade varor ska vara i oanvänt skick, och du som konsument står för returfrakten.
4. Ångerrätt
Som konsument har du enligt distansavtalslagen normalt 14 dagars ångerrätt från och med dagen efter att avtalet ingåtts.
Undantag från ångerrätten gäller dock om:
- Tjänsten har påbörjats med ditt uttryckliga samtycke innan ångerfristen gått ut, och
- Du informerats om att ångerrätten därmed förloras.
(Krav enligt 2 kap. 11 § punkt 1 i distansavtalslagen)
Vi informerar om detta innan betalning sker, och du ombeds aktivt godkänna att tjänsten påbörjas direkt – och därmed att ångerrätten förfaller.
5. Reklamation och rätt att häva köp
Om medlemskapet inte fungerar som utlovat, t.ex. om digital tillgång saknas eller det finns andra brister, har du rätt att reklamera inom skälig tid. Reklamationen ska ske inom tre månader, men senast två månader efter att felet upptäckts.
Vid fel har du rätt till:
- Avhjälpande av bristen
- Hävning av köpet om felet är väsentligt
6. Garanti
Ingen särskild garanti lämnas utöver vad som anges i lag. Organisationen förbinder sig dock att tjänsten ska vara tillgänglig och fungera enligt beskrivningen under hela medlemsperioden.
7. Kontaktuppgifter
För att utöva ångerrätt, göra en reklamation eller vid frågor:
Riksförbundet M Sverige
Besöksadress: Fridhemsgatan 26, Stockholm
Postadress: Box 49163, 100 29 Stockholm
Mejl: service@msverige.se
Telefon: 020-21 11 11
Organisationsnummer: 802002-3498