EU-kommissionens förslag till en ny förordning för så kallade uttjänta fordon, ELV-förordningen, hotar såväl de med intresse för historiska eller ombyggda fordon och motorsport som alla de som själva tar hand om sina äldre bruksfordon. Skriv på för en bättre ELV-förordning!

Till namninsamlingen

Många har skrivit under – den 20 december hade vi 24 702 underskrifter – men vi behöver fler. Skriv på du också!

Sedan EU presenterade ett förslag till ny förordning gällande så kallade uttjänta fordon – ELV-förslaget – har många blivit oroliga för vad som ska hända med äldre fordon. Det finns fog för den oron, och de organisationer som ingår i Nätverk på gemensam väg har återkommande tagit upp frågan med våra politiker.

Vi har blivit lyssnade på och regeringskansliet har i viss utsträckning fått in lättnader i förslaget. Men det finns stora hinder kvar, och vi och våra politiker behöver din hjälp för att göra Sveriges röst hörd. Därför vill vi be dig att skriva på en namninsamling för att få till ett bättre förslag gällande äldre fordon.

Bakgrunden till förslaget är på flera sätt positiv. Med förordningen vill man öka återvinning och återanvändning av material inom fordonstillverkningen och utveckla den cirkulära ekonomin. Det ska göras genom att i högre utsträckning skrota fordon som bedöms som uttjänta. Det är vackert så, men någonstans på vägen tänkte man riktigt illa.

Förslagets definition av ett uttjänt fordon – eller delar från sådana – är så hård att det riskerar att göra det mycket svårt eller omöjligt att själv ta hand om sin bil, oavsett om det är ett entusiast-, tävlings eller äldre bruksfordon. Förslaget innebär också att fordon som bedöms som uttjänta i första hand ska skrotas.

Rätten till privat egendom är skyddad i både svensk grundlag och i EU:s stadgar. Ändå kan följden av en ny EU-förordning gällande så kallade ELV – End of Life Vehicles – bli att äldre, oförsäkrade och obesiktade fordon kan tvingas att lämnas in för skrotning. Förslaget riskerar också att göra det svårare att handla med delar från fordon.

Dagens lagstiftning säger redan att ett fordon inte får förvaras på ett miljöskadligt sätt, och inte användas i trafik om det inte är godkänt vid en kontrollbesiktning. Men vad som sker med fordonet i övrigt kan rimligen bara vara upp till ägaren – det är vad rätten till privat egendom handlar om.

Vill du läsa mer om ELV-förslaget så hittar du mycket information samlad hos Motorhistoriska Riksförbundet.

Nätverk på gemensam väg består av ett flertal ideella organisationer som har det gemensamt att vi värnar om fordonsägarnas rättigheter och möjligheter. Nätverket är starkt kritiska till det nuvarande förslaget till ny ELV-förordning. För att öka pressen på den svenska regeringen och våra EU-parlamentariker vill vi be dig att skriva på en namninsamling, och på så sätt visa att vi inte accepterar att man frångår den grundlagsskyddade äganderätten eller försvårar ägandet av äldre fordon.

I Nätverk på gemensam väg ingår:

American Car Club Sweden (ACCS)
Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)
Riksförbundet M Sverige
Svenska Bilsportförbundet (SBF)
Svenska Motorsportförbundet (Svemo)
Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)
Sveriges Motorcyklister (SMC)
Swedish Street Rod Association (SSRA)
Teknisk support till amatörbyggare (TESTA)

Genom samarbete i ett nätverk kommer ett flertal organisationer som arbetar för fordonsägare och entusiaster få en starkare röst.

Nya Nätverk på gemensam väg samlar alla i behov av eller med intresse för fordon. Frågor för bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade berör miljontals människor i Sverige.

– De fordonsintresserades frågor bevakas av ett antal ideella organisationer. Dessa samlas nu i ett nätverk för att med gemensamma krafter påverka inom områden som berör konsumenter och hobbyaktiva, säger Karl Ask, Motorhistoriska riksförbundet, och Heléne Lilja, Riksförbundet M Sverige.

Fordon på väg har en självklar plats i vårt samhälle och är ofta en förutsättning för att arbete, fritid och familjeliv ska fungera. De utgör dessutom ett stort och folkligt intresse för hundratusentals svenskar som ägnar sig åt allt från motorsport till renovering av historiska fordon. På senare tid har dock vägens fordon ifrågasatts, såväl som nyttoföremål och fritidsintresse, och många gånger kritiserats på felaktiga grunder.

Det rörliga kulturarvet, som består av entusiastfordon från olika tidsepoker, engagerar mängder med människor som genom sitt intresse får en meningsfull fritid, ett socialt sammanhang, utvecklar färdigheter och berikar det svenska kulturarvet. Motorsporten i sin tur – från ungdomsverksamhet inom exempelvis karting och motocross till professionella sportutövare – har stor folklig förankring, lockar många utövare och stor publik samt bidrar till teknisk utveckling och kunnande. Det gäller också för alla de som bygger om bilar och motorcyklar, eller helt egna, amatörbyggda fordon. Till det hör de miljontals bilister och motorcyklister som dagligen transporterar sig mellan hem, arbete och fritidsintressen.

Det stora och breda fordonsintresset är också en grogrund för ett utvecklat kunnande och färdigheter inom en mängd yrken inom fordonsbranschen, inte minst för yngre människor som genom sitt intresse finner en väg in i yrkeslivet. Renovering, underhåll och reparation av olika fordon, liksom den utbredda motorsporten – oavsett om det rör sig om hobbyfordon eller konsumentens vardagsbil – representerar dessutom stora ekonomiska värden för fordonsbranschen. Utan tvekan fyller fordon på väg många funktioner i samhället.

Många av dessa fordonsägare är anslutna till en eller flera intresseorganisationer som bevakar fordons- och trafikpolitiska frågor och vilka strävar efter att underlätta för konsumenter, förenkla bevarandet och brukandet av historiska fordon och möjliggöra utövandet av motorsport. Många gånger berörs de olika organisationerna av samma fråga, men på olika sätt. Ett aktuellt exempel är den omtalade ELV-förordningen om uttjänta fordon, som riskerar att slå hårt mot såväl fordonsintresserade som konsumenter.

I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket hundratusentals medlemmar och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.

I Nätverk på gemensam väg ingår:

American Car Club Sweden (ACCS)

Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)

Riksförbundet M Sverige

Svenska Bilsportförbundet (SBF)

Svenska Motorsportförbundet (Svemo)

Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)

Sveriges Motorcyklister (SMC)

Swedish Street Rod Association (SSRA)

TESTA i Sverige

När du skriver på namninsamlingen anger du namn och mejladress. Dessa uppgifter kommer inte att användas till något annat än denna namninsamling, och inte vidarebefordras till någon extern part.
Namninsamlingen är öppen till den 31 december.

Till namninsamlingen