Hösten är här, temperaturen sjunker och halkan smyger sig på, även om det inte är snö än. När första halkan kommer ökar alltid antalet olyckor. Därför är det viktigt att trafikanterna förbereder sig och anpassar körsättet efter rådande väglag.

– Första halkan överraskar alltid trafikanterna, därför är det bäst att byta till vinterdäck i tid innan halkan slår till, säger Mikael Höög pressansvarig på Motormännen.

Det är viktigt att däckens skick och ålder kontrolleras innan de byts. Är däcken mönsterdjupet under tre millimeter är de olagliga och ger inte heller tillräckligt skydd. Trafikanter ska inte ha en övertro på bilens säkerhetsutrustning som antisladd, ABS-bromsar och fyrhjulsdrift.

– Det viktigaste är att anpassa hastigheten till rådande väglag för att minska risken för att få sladd. Men får du sladd, frikoppla, använd små rattrörelser och styr försiktigt emot sladden, säger Mikael Höög.

Även om det är plusgrader i luften så kan det ändå vara minusgrader på vägen. Lita inte heller helt på bilens termometer. Även om inte vägen var frusen när man startade så kan det fläckvis bli halt. Skärskilda riskområden är dalgångar, skuggiga partier, broar, viadukter och vägar som ligger nära vatten.

– Dubbdäck är det absolut säkraste alternativet på is, redan vid 50 kilometer i timmen reduceras bromssträckan med 15 meter om dubbdäck används, vilket motsvarar en busslängd. Det kan vara skillnaden på liv och död, avslutar Mikael Höög.

Utrusta bilen rätt

Rätt däck, använd vinterdäck.

Rätt lufttryck, kontrollera i instruktionsboken

Spade

Förberedd dig som föraren

Va alert när du sätter dig i bilen

Sitt rätt, Sitt lågt i bilen och ha en upprätt sittposition

Starta i god tid, så att du inte blir stressad och fattar fel beslut

Anpassa hastigheten efter rådande väglag