Underbart blir kort för Sveriges dieselbilägare. Så skulle man kunna karaktärisera den sänkta fordonsskatten som infördes vid årsskiftet. Skattesänkning äts snabbt upp av bränslepriset visar Motormännens bilkostnadskalkyl för 2011.

Redan vid 400 – 800 mil har man nått brytpunkten när skattesänkningen äts upp av den höjda koldioxidskatten på dieselbränslet. Detta visar bilkostnadskalkylen för 2011 som idag presenteras av Motormännen.

- Om man försiktigtvis ska utnämna några vinnare för bilåret 2011 så får det bli de som äger en miljöklassad dieselbil som högst släpper ut 120g koldioxid per kilometer. De har att se fram emot en femårig skattebefrielse, säger Terje Eklund, teknisk fordonsexpert på Motormännen.

Utöver ökade bränslekostnader så ser det inte ut att bli någon större dramatik för bilägarna generellt i år jämfört med 2010, förutspår Terje Eklund.

Bilkostnadskalkylen för 2011 visar i stort sett oförändrade rörliga och fasta kostnader, undantaget höjda bränslekostnader, jämfört med året innan. Uppdelningen i fasta och rörliga kostnader gör det lättare att avläsa de dagliga kostnaderna för bilägaren. Detta blir till hjälp inte minst när man vill jämföra den egna bilens kostnader med andra transportmedel.

- Genom att samtliga kostnader är ganska väl bundna till bilstorlek och prisklass som exempelvis drivmedelsförbrukning, underhåll, värdeminskning så kommer man ändå ganska nära de verkliga kostnaderna för vardagsbilisten, säger Terje Eklund.

Milkostnaden, för den som kör en Audi A6 med bensinmotor 2 500 mil per år, ligger på 62:21 kronor. En ägare av en Volkswagen Polo diesel med en körsträcka på 1 500 mil får en milkostnad på 34:26 kronor. Volvo V70 diesel med en körsträcka på 3 500 mil ger sin ägare en milkostnad på 41:19 kronor.

Bilkostnadskalkylen redovisar genomsnittsvärdena för bilar, bensin- och dieseldrivna, i fem olika pris- och storleksklasser och med varierande körsträckor på mellan 1 000 och 3 500 mil per år.