I det senaste numret av tidningen Motor testar M Sverige vinterdäck. Motor har testat både dubbdäck och friktionsdäck. Däckens egenskaper testas både på is och snö, samt på våt asfalt. Ett däck är sällan bäst på allt, därför behöver många göra en egen avvägning.

– Det är jätteviktigt att ta del av oberoende vinterdäckstester, eftersom EU:s däckdekal inte tar hänsyn till våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Sedan förra året ställer lagändring högre krav på den som ska köpa nya vinterdäck. Tidigare gällde enligt lag att ett vinterdäck skulle vara särskilt framtaget för vinterkörning. I praktiken innebar formuleringen att däcktillverkarna var tvungna att anmäla de däck man avsåg sälja, och därmed ansåg lämpliga för nordiska vintervägar till en särskild vinterdäckslista. Var däcket inte med på listan kunde det inte säljas eller användas som vinterdäck i Sverige.

Nu gäller nya regler, samtidigt som listan på godkända däck upphört. Ett vinterdäck behöver numera enbart uppfylla krav om vissa märkningar, som M+S och alptopp-/snöflinge-symbolen, kallad 3PMSF. Det gör också att det är fritt fram på marknaden för en del däck som däcktillverkaren inte tidigare har ansett varit anpassade för våra nordiska vintervägar. En utveckling som går tvärt emot vad Transportstyrelsen tänkt sig eftersom syftet med lagändringen var att förenkla marknaden.

– Idag är det svårare för oss konsumenter att veta om ett däck verkligen är säkert och anpassat för våra nordiska förhållanden, ett centraleuropeiskt friktionsdäck kan ha rätt märkningar men ändå vara dåligt anpassat för de svåraste nordiska förhållandena, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sveriges tips om vinterdäck

  • Ta reda på om vinterdäcket är avsett för nordiska förhållanden. Avstå från köp om informationen inte finns tillgänglig och du inte hittar några testresultat.
  • Läs om hur däcken presterar i oberoende tester. Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör. Sverige är avlångt och i norr har de flesta dubbade däck, även om det kan finnas en del lokala variationer.
  • Håll koll på däckens skick och mönsterdjup, minst 3 mm, särskilt om du har lämnat dem till ett däckhotell. Däckverkstäderna vill ofta byta ut däck som börjar bli slitna ”när du ändå är där”, trots att det kan vara möjligt att köra flera hundra mil till utan att säkerheten eller greppet försämras.