Idag presenterade finansminister Mikael Damberg ett åtgärdspaket för att möta de exceptionella prisökningarna på drivmedel. Det är positivt att regeringen har tagit del av M Sveriges krav och av svenska bilisters verklighet men de stöd som presenteras idag är otillräckliga. I förra veckan presenterade M Sverige en rad åtgärder som vi anser har större relevans och effekt för att påverka de höga priserna i närtid.

– Regeringen pratar om att betala ut en tusenlapp per bilägare i en klumpsumma. Och att bara sänka energiskatten räcker inte. Vi vill se mer genomgripande förändringar som att tillfälligt ta bort momsen och fyrdubbla glesbygdsavdraget, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige.

– Att bara sänka energiskatten och betala ut en tusenlapp per bilägare i en klumpsumma räcker inte. Vi vill se mer genomgripande förändringar som att tillfälligt också ta bort momsen och fyrdubbla glesbygdsavdraget. Det skulle göra större skillnad för dem som behöver bilen mest, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige.

M Sverige har också krävt ett höjt och breddat reseavdrag. Nu säger finansminister att reseavdraget ska reformeras och ska ha en tydlig landsbygdsprofil.

– Vi ser fram emot att ta del av förslaget och tycker att det är positivt att regeringen har lyssnat på oss.

Regeringen lägger stort fokus på på dem som har möjlighet att ställa om till laddbar bil.

– I dag är endast 6 procent av alla bilar laddbara. Dessutom är leveranstiden på en ny elbil ett år. Fortfarande är 19 av 20 bilar bensin- eller dieseldrivna. Det går inte att bara prata om laddbara bilar, det är sällan lösningen för dem som påverkas allra mest av höga bränslepriser idag, säger Caroline Drabe.

M Sveriges förslag:

  • Höj och bredda reseavdraget
  • Ta bort skatten på trafikförsäkringen
  • Fyrdubbla glesbygdsavdraget
  • Ta temporärt bort trängselskatt och broavgift
  • Sänk energiskatt till EUs minimikrav
  • Ta bort momsen på drivmedel