Allt fler väljer att satsa på en laddbar bil men att ladda den är inte lätt. Sedan flera år visar M Sveriges granskning att tusentals publika laddstolpar saknas. Bristen på laddstolpar påverkar redan idag omställningen från fossila drivmedel.

De laddbara bilarna är idag fler än 320 000. Det innebär att var tjugonde bil är laddbar. Men utbyggnaden av publika laddstolpar går alldeles för långsamt, idag finns bara drygt 14 000 i hela landet.

– Möjligheten att ladda blir allt sämre nu när antalet elbilar ökar snabbt. Varken samhället eller branschen verkar vilja ta ansvar för att lösa laddfrågan, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Konsekvenserna av bristen kan se olika ut – som att tvingas välja bort laddbara bilar helt och hållet eller köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar.

– Det krävs stora satsningar i laddnätverket. Elbilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och enkelt kan ladda hemma, elbilen måste vara lika tillgänglig för alla och det är den inte idag, säger Carl-Erik Stjernvall.

Till problemen med de publika stolparna ska läggas de oöverkomliga utmaningar som råder för alla som parkerar i en samfällighet, där Lantmäteriet sätter käppar i hjulet för omställningsarbetet genom gammaldags byråkrati förenad med oproportionerligt höga kostnader.

Utan hemmaladdning eller publik laddmöjlighet finns inget sätt att klara vardagen med en laddbar bil, eftersom snabbladdning vid en betalstolpe blir för dyrt i längden.

Antal stolpar som saknas, per län*

Blekinge län                                          115

Dalarnas län                                            68

Gotlands län                                              –

Gävleborgs län                                          5

Hallands län                                          500

Jämtlands län                                             –

Jönköpings län                                      538

Kalmar län                                                87

Kronobergs län                                     262

Norrbottens län                                    138

Skåne län                                             2 313

Stockholms län                               10 052

Södermanlands län                              349

Uppsala län                                            637

Värmlands län                                       138

Västerbottens län                                 227

Västernorrlands län                             113

Västmanlands län                                337

Västra Götalands län                        2024

Örebro län                                             309

Östergötlands län                                 490

* Statistik från branschorganisationen PowerCircle

Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1, alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, däribland Sverige.