Fredag 4 mars diskuterade riksdagen interpellationen Utebliven justering av skatten på bränsle. Anledning till diskussionen var M Sveriges pressmeddelande 15 februari om hur Sveriges bilister har fått betala allt högre priser för diesel och bensin i takt med att kraven i reduktionsplikten ökat.

I ett av sina anföranden sa finansminister Mikael Damberg att han i stället för att sänka skatten på drivmedel tycker att ”det är dags att utveckla reseavdraget”. Reseavdraget vars schablonbelopp idag ligger på 18,50 kronor per mil har inte justerats sedan 2009.

– M Sverige välkomnar finansministerns besked om att utveckla reseavdraget. Det här är en fråga som är viktig för många hushåll. Nu måste man agera snabbt och höja ersättningsnivån, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige i en kommentar.

Tvärt emot slutsatserna om att begränsa dagens reseavdrag i utredningen Skattelättnader för arbetsresor som för bara någon månad sedan låg ute på remiss, gör finansminister Mikael Damberg nu alltså en tydlig markering om att reseavdraget i stället ska utvecklas. Det är något som M Sverige har angett i sitt betänkande kring utredningen och flera gånger tidigare påtalat i samband med frågan om reseavdraget, senast 21 oktober i pressmeddelandet Höj och utöka reseavdragen nu.

– Vi kräver en höjning till 27 kronor per mil samt att avdraget bli tillgängligt för fler, exempelvis pensionärer, och omfatta fler typer av resor. Det är viktigt att skyndsamt hantera ändringen. Vi ska komma ihåg att regeringens intäkter ökar i takt med momsen, så vi menar att finansieringen redan finns på plats, säger Caroline Drabe.