I morgon kommer det nya numret av tidningen Motor. 18 vinterdäck är med i årets test, varav hälften är dubbade.

– Att ta del av testresultat är särskilt viktigt när det gäller vinterdäck, eftersom EU:s däckinformationsdekal inte tar tillräcklig hänsyn till våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund.

Testförfarandet omfattar allt från broms- och vägegenskaper, älgtest och rullmotstånd, till komfort och vattenplaning. Däcken testas på snö, is, vått och torrt underlag för att hitta de däck som kan prestera på alla underlag.

I årets test vann det dubbade vinterdäcket Continental IceContact 2, det enda däcket som fick maxpoäng på is och snö när det gäller broms- och vägegenskaper.

– Ironiskt nog är det sämsta däcket i testet även det dyraste. Ett högt pris är alltså inte detsamma som ett bra däck. Men snåla inte, bra däck kostar pengar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ta del av hela testet i tidningen Motor nr 7.

  

FAKTA

Mellan 1 december och 31 mars måste bilen ha vinterdäck om vinterväglag råder.

Dubbade vinterdäck får användas från den 1 oktober fram till den 15 april. Dubbfria vinterdäck får, men bör inte, användas året runt.

Mer fakta om vinterdäck
https://www.motormannen.se/aega-bil/skoetsel-av-bilen/daeck/vinterdaeck/

Så byter du däck:

https://www.motormannen.se/aega-bil/skoetsel-av-bilen/daeck/att-byta-daeck/