Varje år drabbas mellan 18 000 och 20 000 trafikanter av whiplashskador på grund av trafikolyckor. En av de vanligaste orsakerna är felaktig förarställning. – 90 procent av alla svenska förare sitter fel. Vanligast är att nackstödet är felaktigt inställt. De allra flesta har stödet för lågt, vilket ökar risken för whiplashskador vid en kollision, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Andra vanliga fel är att föraren sitter för långt från ratten eller har sätet för mycket bakåtlutat. Många bilister använder dessutom bilbältet fel.

 

– Ofta sitter bältet för högt, upp över magen. För bästa skydd ska nedre delen av bältet sitta över höfterna och vara spänt. Sitter det fel riskerar man skador på de inre organen vid en krock, säger Niklas Stavegård

Utvecklingen mot allt säkrare fordon med airbag och annan trafiksäkerhetsutrustning har sparat många liv. Samtidigt innebär den nya säkerhetsutrustningen att nya skador tillkommit och att gamla sanningar inte gäller längre.

– Många bilister har lärt sig att hålla händerna högt på ratten enligt modellen tio i två. Men om airbagen löser ut så hamnar händerna i ansiktet med ordentlig kraft och föraren riskerar svåra skador. Vi rekommenderar därför att man håller händerna lägre, enligt modellen kvart i tre eller tjugo i fyra. Då minskar risken för ansiktsskador om airbagen löser ut, avslutar Niklas Stavegård.

 

För mer information:

Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se

08-690 38 51, 070-343 55 99

 

Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig, niklas.stavegard@motormannen.se

08-690 38 33, 070-355 59 39