Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar har undersökt blinkersanvändningen. Av 30 000 kontrollerade trafikanter är det 4 av 10 (38 procent) som inte använder färdriktningsvisare.

– Det är slarvigt att inte använda blinkers. Det kan få stora konsekvenser för såväl föraren som medtrafikanterna. Är man tydlig och kör säkert så bidrar man också till ökad trafiksäkerhet. Det gynnar alla som vistas på våra vägar, säger Juan Colarte, trafiksäkerhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

I Stockholm och i Tyresö var man sämst på att använda körriktningsvisare (36 respektive 35 procent) , medan man i Luleå var bäst där hela 90 procent använder körriktningsvisare. Kontrollerna utfördes i rondeller, fyrvägs- och trevägskorsningar.

M Sverige genomförde 2015 en undersökning av blinkersanvändning i rondeller. Resultatet visade då att fyra av tio slarvade med att använda blinkers, vilket är samma resultat som vi ser i denna undersökning.

– Att vi inte ser någon förändring jämfört med undersökningen 2015, visar att vi har ett stort arbete framför oss. Många olyckor i trafiken beror på att förarna inte följer gängse trafikregler. Vårt beteende i trafiken är avgörande för om antalet olyckor ska minska, avslutar Juan Colarte.

Fakta
Undersökning har utförts av 17 av M Sveriges klubbar och avdelningar på 22 orter runt om i landet. Undersökningen genomfördes under augusti–oktober 2019.

Sammanlagt ingick 29 539 trafikanter i undersökningen som omfattar förare av: personbil, taxi, buss, långtradare/lastbil, mc, moped och cykel.

Resultat: 62 % använder färdriktningsvisare, 38 % använder inte färdriktningsvisare.

 

Städer

Använder, %

Använder inte, %

Eskilstuna

69

31

Falun

85

15

Falköping

69

31

Hässleholm

64

36

Katrineholm

57

43

Lidköping

68

32

Linköping

81

19

Luleå

90

10

Malmö

68

32

Mjölby

87

13

Sollentuna

48

52

Stockholm C

36

64

Sundsvall

85

15

Torsby

54

46

Tyresö

35

65

Umeå

64

36

Västervik

62

38

Västerås

54

46

Älvsbyn

82

18

Ängelholm

66

34

Örnsköldsvik

74

26

Östersund

61

39

ajdhsfjh fj l af as aks asfas asdfgsdyw w. 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder in

te färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare knlnlnl 4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare4 trafikanter av 10 använder inte färdriktningsvisare