Medlemstidningen Motors sommardäckstest visar på bra resultat. Av de testade däcken är fyra särskilt bra och alla är godkända. Bäst är däcken Michelin Pilot Sport 4, Continental Premium Contact 6, Goodyear Eagle F1 och Maxxis Victra Sport.

Årets testdäck är i dimensionen 225/40 R18, en däckstorlek som har blivit allt vanligare i takt med att nyare bilmodeller utrustas med större fälgar.

– Stora fälgar och lågprofildäck är ofta en del av bilens design. Men nackdelen många upplever är att de tunna och breda däcken gör bilen stötig och spårkänslig när vägbanan inte är perfekt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Att bilen är spårkänslig märks genom att det blir nödvändigt att hela tiden sitta och småjustera bilens riktning med ratten, vilket blir tröttsamt i längden. Ett däck med så låg profil som 40 har sämre möjlighet att fånga upp ojämnheter i vägbanan, vilket leder till sämre komfort för de åkande.

Även om stora fälgar kan bidra till att bilens estetiska egenskaper blir som biltillverkaren tänkt, väljer många bilägare hellre en mindre fälg till vinterhjulen. Ofta går det att använda 17 eller till och med 16 tums fälg och däck på samma bil. Då används däck med högre profil, vilket ger bättre komfort. 16 eller 17 tums däck är dessutom billigare än 18 tums däck. Vilka alternativ som finns ska framgå av bilens instruktionsbok.

M Sveriges råd om däck inför sommaren

  • Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna försämras avsevärt.
  • När du ska köpa nya däck, ta del av oberoende däcktester. Däck som presterar riktigt bra kostar ofta mer än halvbra däck. Kom ihåg att billiga däck kan ha kortare livslängd.
  • Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck. Kom ihåg att ha högre däcktryck när bilen har full last.
  • Lämnar du in vinterdäcken på förvaring under sommaren? Däck ska förvaras mörkt, torrt och svalt. Tacka nej om verkstaden har tänkt förvara däcken i vanlig container stående på bakgården, där är det varken torrt eller svalt under sommaren.

Sommardäckstestet har genomförts i samarbete med ADAC. Efter att ha blivit inkörda, testas varje däck tillsammans med referensdäck i en serie prov. Buller mäts både inuti och utanför bilen. Livslängden mäts genom verklig körning i 1500 mil. Däcken köps in hos slumpvis utvalda däckhandlare.