Riksförbundets M Sveriges utmärkelse ”Årets hjulklapp” 2019 tilldelas Trafikpolisen. De får utmärkelsen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten.

Caroline Drabe, vd M Sverige, Per Lange, trafikansvarig region öst, Maria Lönegård, ansvarig för trafiken på nationell nivå, Stefan Tranemyr, trafikpolis och Heléne Lilja,   chef kommunikation och samhälle M Sverige.

Caroline Drabe, vd M Sverige, Per Lange, trafikansvarig region öst, Maria Lönegård, ansvarig för trafiken på nationell nivå, Stefan Tranemyr, trafikpolis och Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle M Sverige.

– Vi ger ”Årets hjulklapp” till trafikpolisen för att vi vill uppmärksamma det viktiga arbete de gör i trafiksäkerhetens tjänst. Vi vet alla hur bra det känns när man ser en polisbil längs vägarna. Trafikpolisen får utmärkelsen som ett bevis på vår uppskattning av det jobb som utförs på våra vägar runt om i landet, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Genom sitt arbete för trafiksäkerhet och trygghet längs våra vägar skapar trafikpolisen en bättre trafikmiljö för alla bilister i Sverige. De förebygger trafikolyckor och andra brott genom kontroller av hastighet, nykterhet, fordon och tung trafik. Det är inte alltid deras arbete uppmärksammas men vi vet hur viktiga deras insatser är.

Motivering Årets hjulklapp 2019
Årets hjulklapp 2019 tilldelas Trafikpolisen för det viktiga arbete de utför på vägarna i trafiksäkerhetens tjänst. Allt från kontroller av den tunga trafiken till hastighets- och nykterhetskontroller bidrar till ökad säkerhet på våra vägar.
Polisens närvaro i trafiken gör också att trafikrytmen blir lugnare och att bilförarnas uppmärksamhet ökar. Därmed ökar tryggheten för alla trafikanter på väg.

En inblick i trafikpolisens arbete

Vi satte oss en stund med trafikpoliserna Stefan Tranemyr, trafikpolis sedan 1983 i Nyköping, Maria Lönegård, även ansvarig för trafiken på nationell nivå, och Per Lange som är ansvarig för trafikverksamheten region Öst, för att höra mer om hur de jobbar. 

Vi är en grupp på sex trafikpoliser i Nyköping, berättar Stefan. Vi brukar ha olika inriktningsveckor. Förra veckan var det inriktningen tung trafik och yrkesmässig trafik. Vi jobbade i stort sett hela veckan med att stoppa lastbilar.

Polisen ser då till att de inte kör med överlast och att regler för hantering och lastsäkring följs.

– Sedan har vi bilinspektörer som kollar kör- och vilotider och besiktigar fordonen, fortsätter han. Trafikpolisen följer en plan som är satt för hela EU. Olika perioder har sina fokusområden. Det kan till exempel vara att kontrollera nykterhet eller hastighet i samband med skolstart. Storhelger dikterar ofta inriktning och fokusområden.

– I övrigt bestämmer vi själva, säger Stefan. Vi får in trafiktips, att flera kör rattfulla på ett specifikt ställe exempelvis. Då lägger vi in kontroller just där. Vi ska vara ute på sådana ställen där olyckor händer, vilket oftast är på riksvägar och för vår del E4:an, som går igenom vårt område.

Att upprätthålla ordning och säkerhet i trafiken ingår i alla polisers uppdrag som arbetar i yttre tjänst. Sedan är det upp till trafikpolisen att föra det arbetet framåt.

– Vi ska se till att polisen arbetar med rätt saker i trafiken, fortsätter Maria. På nationell nivå samverkar vi väldigt mycket med andra – Trafikverket och Transportstyrelsen till exempel. Vi ser också till att ta del av och föra ut mycket av den forskning som finns.

”Trafikpolisen följer en plan som är satt för hela EU"

Utsatta vägar

De mest drabbade vägavsnitten är 70-, 80-, och 90-vägar, som inte är mötesseparerade.

– På E4:an har vi mycket olyckor, säger Stefan. Men där finns det både vajerräcken och räcken. Därför är det inte lika vanligt med dödsolyckor.

Rent preventivt är trafikpolisens uppgift att påverka normen och ändra på vanor.

– Att få folk att köra lite saktare och lite nyktrare! tillägger Per. Där jobbar vi också med media lokalt. Varje polisstation, mer eller mindre, har en Facebook- sida.

– Så når vi medborgarna också, fortsätter Maria. Att kunna interagera lite och använda kommunikationen som ett vapen.

Att man inte kör med alkohol i kroppen och att spänna fast bältet är två säkerhetsåtgärder som de flesta tar för givet. Men det finns en till viktig punkt – som inte är lika självklar för alla.

– Den tredje är att vi ska få människor att tycka att det är häftigt att hålla hastigheten, fortsätter Per.

– Hastigheten är vad som orsakar de svåra skadorna och dödsolyckorna, tillägger Maria.

Vägen till att få Sveriges bilförare att inte fartsynda är inte spikrak. Här kan media hjälpa till, menar Per. Han anser också att övervakning fortsatt har en stor inverkan.

– Överskrider man gällande hastighet kostar det pengar, och i värsta fall körkortet, säger Per. Det ska helt enkelt inte löna sig. Då lägger sig normen också därefter.

”Vi ska få människor att tycka det är häftigt att hålla hastigheten."

Att synas i trafiken

Varje möte som polisen har med människor i trafiken är en chans att påverka till det bättre.

– Står jag med polismotorcykeln vid en mack är det nästan alltid att någon kommer fram och vill prata, säger Stefan. Det kan vara något om motorcykeln, någon allmän fråga, eller att de tycker att det är tufft.

Och även när någon ”åker dit” är man oftast förstående mot polisen och ställer sällan till med besvär.

– Hur tokigt det än har gått, så går merparten att resonera med, säger Per. Det är sällan man har något större mothugg.

– Det är nästan så att man tackar, inflikar Stefan. En konstig episod jag hade för många år sedan var en farbror som körde för fort. Han hade så lite bensin kvar och hade bråttom till bensinmacken, sa han. Det var inte så smart kanske, men lite charmigt!

– Jag kan säga att jag skulle kunna missa någon 30-skylt i stan, erkänner Per. Men annars så tror jag att min hustru mycket sällan har kommit på mig att jag kör för fort!

Stefan tillägger att han har blivit för gammal för att tycka att det är spännande att köra fort.

– Jag körde fort när jag var ung med en trimmad moppe, fortsätter han. Och sedan hade jag motorcykel. Men idag när jag kör privat brukar jag ställa farthållaren på 105 och då är det ganska lugnt.

Som avslutning bad vi om tips på hur vi kan uppföra oss bättre i trafiken.

– Jag brukar säga är att man ska ha tålamod med sin omgivning, rundar Per av med. Omgivningen är mycket sämre än en själv naturligtvis! Så ha tålamod med andra när ni är ute och kör.