En röd Nissan Leaf E+ kör genom en grönskande skog.
Många blir nog överraskade av köregenskaperna i Leaf. Den är snabb och bekväm.

Tidningen MOTOR utsåg Nissan Leaf till Årets smartaste bilköp 2018. Motiveringen var att Leaf erbjuder en praktisk och mycket säker elbil som inte kostar mer att äga än en förbränningsmotorbil i samma storleksklass. Den är dessutom tyst, bekväm och rolig att köra. Och med Nissans hantering av begagnade batterier är den dessutom väldigt miljösmart. Nu har det kommit en ny version av Leaf. Bilen är i stort sett densamma, med lite designdetaljer och större pekskärm som nyheter, men nu finns det en variant med större batteripaket och starkare elmotor. Leaf e+ är 50 000 kronor dyrare men har 11,5 mil längre räckvidd än Leaf med 40 kWh, och 67 hästkrafter mer.

Med tanke på att Leaf inte var någon slö bil innan förstår ni att detta är en riktigt snabb bil. Gaspedalen, eller strömbrytaren kanske man ska kalla den, är mycket bra kalibrerad, och Leaf e+ är inte hetsig eller ryckig vid vanlig körning. Det är enkelt att köra mjukt och bekvämt. Vill man dra i väg är det bara att sänka gaspedalen i botten och elbilen fullständigt skenar. Accelerationen är imponerande men ändå lätthanterlig. Och allt sker så tyst.

Interiörbild från förarplatsen i Nissan Leaf E+
I den högre utrustningsnivån Tekna ingår läderklädsel och autopilot.

Chassit är en annan av styrkorna med Leaf e+. Den har den bekvämaste fjädringskomforten av de tre bilarna utan att göra avkall på vägegenskaperna. Greppet är betydligt bättre i Leaf e+ än i Kia e-Soul, men kan naturligtvis inte mäta sig med Teslans fyrhjulsdrift och bredare däck. Kupéljudet är lägst i Leaf e+, även detta bidrar till en mycket trevlig körupplevelse.

Men den här bilen har naturligtvis också ett par missar. Det som stör oss mest är att ratten inte är justerbar i längdled, bara i höjdled. Detta gör det svårt för längre förare att hitta en bra förarposition. Stolarna saknar dessutom justerbart svankstöd. En annan grej är att batteripaketet inte är vätskekylt, vilket gör att det tar längre tid att snabbladda vid långkörning.

Sedan finns det ett par detaljer som man kan störa sig på. Att infotainmentsystemet stängs av när man stänger av tändningen. Nu är det inget problem att sitta på tomgång i en elbil, men de flesta bilar låter radion spela tills man öppnar dörren eller låser bilen. Och man vill gärna njuta av den fina Bose-anläggning som ingår i Tekna-utrustningen.

Interiörbild stolar i Nissan Leaf E+.
Stolarna har mjuk stoppning men saknar justerbart svankstöd.

Pekskärmen fungerar okej, och man lär sig ganska snabbt att hitta. Systemet har Apple CarPlay och snabbvalsmenyer som gör det enkelt att använda. Riktiga volymvred och knappar på ratten. Men skärmen är inte lika stor och tydlig som i Kia e-Soul.

Styrkorna med Nissan Leaf e+ är dess köregenskaper och totalekonomi. Att den dessutom har väldigt hög säkerhet och är ett mycket bra miljöval gör den fortfarande till en av de allra bästa bilarna i vi har kört i vårt biltest.