Med dagens elbilar och laddinfrastruktur är det inga problem att göra långresor. Men det kräver fortfarande planering och tar tid.

De tre elbilarna med deras testförare fotograferade uppifrån. Förarna laddar bilarna.

Det vanligaste sättet att ladda sin elbil är vid en laddbox hemma när bilen står parkerad över natten eller vid en destinationsladdare på exempelvis jobbet. Genomsnittspriset på el i Sverige under förra året var 1,40 kr per kWh. Detta ger en elkostnad på drygt två kronor per mil för elbilarna. Den som laddar på jobbet kan ofta ladda utan att behöva betala det själv. Vid långkörning finns det ett allt bredare utbud av snabbladdare att ta del av. Köper du en Tesla Model 3 i dag kostar det 2,56 kr per kWh att ladda vid Teslas Superchargerstationer. Men Model 3 går, precis som de andra bilarna, även bra att ladda på det utbud av snabbladdningsstolpar som tillhandahålls av bland annat Vattenfall, E-On och Clever. Här kan priserna variera, men vid exempelvis E-Ons snabbladdningsstolpar kan man betala en engångskostnad på 50 kronor för att ladda så mycket man vill vid ett tillfälle.

Ionity är ett nytt laddnätverk som ägs av BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen- gruppen. I dag finns nio Ionity-stationer runt om i Sverige och två till håller på att byggas. Vid de här stationerna kan alla elbilar (med typ 2-kontakt) snabbladdas för en engångsavgift på 80 kronor.

Fördelen med Ionity är att de, precis som Tesla Supercharge- stationer, har många laddstolpar på varje laddställe för att minimera risken för kö. Ionity erbjuder också den högsta effekten av alla snabbladdare med upp till 350 kW. Både Nissan och Kia anger att deras bilar ska gå att snabbladda med upp till 100 kW, men det är sällan man når den effekten.

Dyrare elbilar som Audi e-tron kan laddas med upp till 150 kW och Tesla Model 3 kan, efter en uppdatering, laddas med upp till 200 kW.

 

Snabbladdning

TESLA MODEL 3 LONG RANGE

Teslan är definitivt snabbast att ladda och har absolut bäst färdplanering. Skriv in din destination i navigatorn och bilen räknar ut rutten, var och hur länge du behöver ladda samt hur mycket batteri du har kvar när du kommer fram. De två andra testbilarna har inte alls så här smarta ruttplaneringssystem. Teslan använder Teslas eget
Supercharger-nätverk vid långresor men går utmärkt att ladda vid andra laddstolpar. Ionity kan till och med vara både snabbare och billigare. Med en Tesla behöver du sällan snabbladda mer än en halvtimme.

KIA e-SOUL  

Kia e-Soul ska kunna snabbladdas med en effekt på upp till 100 kW. Under vilka förutsättningar detta gäller kan vi inte svara på, men normalt sett kan man komma upp i 75 kW under första delen av snabbladdningen. Fördelen med Kian är att den, precis som dyrare elbilar, har ett vätskekylt batteripaket. Detta innebär att man kan köra längre sträckor i motorvägshastighet och snabbladda utan att batteriet överhettar. Man kan således erhålla en hyfsad snabbladdningshastighet på långresor. Batteriet är ändå så pass stort att det kan ta över en timme att ladda fullt.

NISSAN LEAF e+

Nissan Leaf har tidigare kritiserats för att inte kunna hålla en hög laddhastighet vid upprepad snabbladdning. Leaf e+ har fått bättre luftkylning och finns i två utrustningsnivåer där instegsversionen, N-Connecta, bara kan ta emot 50 kW men andra utrustningsnivån, Tekna, kan ta emot 100 kW. Då ur ett CHAdeMO-uttag. Kör du Leaf i motorvägshastighet och sedan stannar upprepade gånger för att snabbladda sänks laddeffekten. Ett snabbladdningsstopp med en Leaf kan alltså ta långt över en timme. Märk väl att detta bara gäller vid upprepad snabbladdning under långa motorvägsresor. 

Vanligtvis är det bara under snabbladdning av de första 50 procenten av batteriet som man når en hög effekt på laddningen. För att inte slita ut batteriet (på grund av värmeutvecklingen) sänks effekten sedan successivt under snabbladdningen. Det går alltså relativt fort att ladda upp till halvt batteri, men därefter går det långsammare. Den som vill fylla batteriet hela vägen upp måste alltså räkna med långa snabbladdningsstopp. Med de testade bilarnas räckvidd på 40–50 mil krävs det sällan mer än ett snabbladdningsstopp. Och vid detta stopp är det inte säkert att man behöver ladda mer än halva batteriet. Snabbladdningsstationer är dessutom ofta placerade invid restauranger, mackar, lekplatser och liknande. Att köra långt med elbil är alltså inte längre någon utmaning.

Fakta

NISSAN LEAF e+

KIA e-SOUL

TESLA MODEL 3
LONG RANGE

     
Drivlina Drivlina Drivlina
Elmotor fram 214 hk,
340 Nm. Framhjulsdrift.
Batterikapacitet 62 kWh.
Elmotor fram 204 hk,
395 Nm. Framhjulsdrift.
Batterikapacitet 64 kWh.
Elmotor fram 200 hk.
Elmotor bak 287 hk.
Systemeffekt 456 hk,
639 Nm. Fyrhjulsdrift.
Batterikapacitet 80 kWh.
Kaross Kaross Kaross
Längd 4 490, bredd 1 790, höjd 1 545 mm. Axelavstånd 2 700 mm.
Bagagevolym 435—1 176 liter.
Längd 4 195, bredd 1 800, höjd 1 605 mm. Axelavstånd 2 600 mm.
Bagagevolym 315–1 339 liter.
Längd 4 694, bredd 1 849, höjd 1 443 mm. Axelavstånd 2 875 mm. Bagagevolym 85 liter fram + 360 liter bak.
Förbrukning (WLTP) Förbrukning (WLTP) Förbrukning (WLTP)
Angiven 18,0 kWh/100 km, test 13,9 kWh/100 km. Angiven 15,7 kWh/100 km, test 14,1 kWh/100 km. Angiven 16,0 kWh/100 km, test 14,7 kWh/100 km.
CO2 CO2 CO2
0 g/km. 0 g/km. 0 g/km.
Prestanda Prestanda Prestanda
0–100 km/h angivet 7,3 s.
Toppfart 157 km/h.
0–100 km/h angivet 7,9 s.
Toppfart 167 km/h.
0–100 km/h angivet 4,7 s.
Toppfart 233 km/h.
Vikt Vikt Vikt
Tjänstevikt 1 705 kg, maxlast 435 kg, ej godkänd för drag. Tjänstevikt 1 807 kg, maxlast 373 kg, ej godkänd för drag. Tjänstevikt 1 847 kg, maxlast 458 kg, max dragvikt 910 kg.
Räckvidd (WLTP) Räckvidd (WLTP) Räckvidd (WLTP)
385 km 452 km 560 km
Pris (efter bonus) Pris (efter bonus) Pris (efter bonus)
401 500 kr 377 900 kr 593 780 kr
De tre elbilarna parkerade på kajen med segelbåtar i bakgrunden.