Tänds den här lampan börjar filtret bli fullt. Vänta inte med att rätta till problemet – det kan bli mycket värre och onödigt kostsamt!
Symbolen kan varna för..
- Tänds den här lampan börjar filtret bli fullt. Vänta inte med att rätta till problemet – det kan bli mycket värre och onödigt kostsamt!
- Partikelfilter sitter på bilar med dieselmotor, men även på en del nyare bensinbilar. Dess uppgift är att samla in sot och genom spontan förbränning eliminera utsläppen av dessa.
- Problem kan dock dyka upp för de som ofta kör korta sträckor. Då får systemet aldrig chans att ”spontant” bränna ur filtret, utan behöver extra körtid för att komma upp i temperatur. Läs i bilens instruktionsbok vad du förväntas göra.
- Ofta räcker det med att köra på en lägre växel, så att motorn jobbar på ett lite högre varvtal, i kanske 15 – 20 minuter för att filtret ska kunna rensa sig självt, vilket gör att lampan slocknar.
Kostnad för åtgärd*
- Att låta en verkstad köra ett diagnosprogram som regenererar partikelfiltret kan kosta 1 500 kronor.
- Att byta partikelfiltret kan kosta 10 – 20 000 kronor. Ibland är det inte nödvändigt att byta till ett nytt, det gamla kan i vissa fall göras rent enligt särskilda metoder.
- Partikelfiltret brukar sällan behöva bytas innan 15 – 20 000 mil, och på en del bilar klarar de sig betydligt längre än så.
* Kostnad för åtgärd baseras på en genomsnittlig bilmodell på en allbilsverkstad i en mellanstor svensk stad. Med större bilmodell och/eller motor, eller ett bilmärke med premium-karaktär kan priset för åtgärd bli högre. Priset kan även bli högre ifall bilen lämnas in på en märkesverkstad kring någon av våra större städer där lokalhyra och löner också driver upp verkstadens timdebitering.