En oerhört jämn kamp när de tre testbilarna gör upp i sex ronder.

AUDI A6 |
MERCEDES E 220D |
MITSUBISHI OUTLANDER PHEV |
Ekonomi /utrustning |
Ekonomi /utrustning |
Ekonomi /utrustning |
Högt inköpspris ger stort värdefall trots bra andrahandsvärde. Billigare försäkring än Mercedes. Prisvärt servicepaket de tre första åren. ☆☆☆ |
Högst inköpspris med bra andrahandsvärde och låg förbrukning. Mycket prisvärt servicepaket de tre första åren. HVO100 ger ingen skattereduktion. ☆☆☆ |
Lägst inköpspris som dessutom får klimatbonus. Går att köra väldigt billigt för den som kör max fyra mil åt gången och laddar mycket. ☆☆☆☆ |
Motor /växellåda |
Motor /växellåda |
Motor /växellåda |
Fantastiskt len dieselfyra som också har rejält med vridmoment när man så önskar. Växellådan lägger sig snabbt på höga växlar för låg förbrukning. ☆☆☆☆ |
I princip som en vanlig E 200d, vilket betyder en mycket sofistikerad dieselfyra, men något svagare i HVO100-utförande. Något bättre låda än Audi. ☆☆☆☆ |
Starkare motorer gör att den inte upplevs som lika ansträngd som tidigare. Underbar att köra på bara el. CVT-lådan är mjuk och effektiv. ☆☆☆☆ |
Körning /komfort |
Körning /komfort |
Körning /komfort |
Mycket imponerande chassi, hög komfort och kontrollerat vid aktiv körning. Fyra vuxna åker oerhört bekvämt. Tystast av de tre testbilarna. ☆☆☆☆☆ |
Komfort är Mercedes rond, men den har några missar. Baksätet är inte lika bra som i de andra. Inte lika alert vid aktiv körning som Audin och inte heller lika tyst. ☆☆☆☆ |
Sittpositionen fram är inget vidare. Dålig känsla i styrningen. Fjädringen är stötig i lägre farter. Bak sitter man bra. Tyst och kvick att köra på el. ☆☆ |
Utrymmen | Utrymmen | Utrymmen |
Bra utrymme både för framoch baksätespassagerarna. Bra takhöjd och bredd. Bagageutrymmet är inte större än i föregående generation. ☆☆☆☆ |
Bra utrymme framtill men med en något bred mittkonsol. Bra utrymme i baksätet och ett enormt stort bagageutrymme. ☆☆☆☆ |
Den som tror att det här är den största bilen tror fel. Luftig kupé och störst baksäte, men minst bagageutrymme, även om det är lättlastat. ☆☆☆☆ |
Säkerhet | Säkerhet | Säkerhet |
Testad av Euro NCAP med full pott i betyg. Autobroms för både fordon och oskyddade trafikanter är standard. ☆☆☆☆☆ |
Mycket bra resultat hos Euro NCAP. Autobroms som stannar för både fordon och gångtrafikanter är standard. Strålkastarrengöring är inte standard. ☆☆☆☆☆ |
Även Mitsubishi får mycket bra resultat i Euro NCAP:s krocktester. Autobroms är standard och nu har det även tillkommit fler säkerhetssystem. ☆☆☆☆☆ |
Miljö | Miljö | Miljö |
Snål dieselmotor med mildhybridsystem. Låg förbrukning med tanke på bilens storlek och motorstyrka men ingen renodlad miljöteknik. ☆☆☆ |
Med enkla medel kan man göra om en vanlig dieselbil till att bli fossiloberoende. Nu är det upp till ägarna att tanka HVO100 för att köra miljösnällare. ☆☆☆☆ |
En bil som man gärna kör på el, vilket förhoppningsvis uppmuntrar ägarna att ladda. Törstig på motorvägen och som hybrid när man inte laddat. ☆☆☆☆ |
RESULTAT |
RESULTAT |
RESULTAT |
24Nya Audi A6 är verkligen en högteknologisk produkt. Men ändå inte inte svår att förstå sig på. Otroligt bra komfort. Men när kommer miljötekniken? |
24E-klass har en lyxig aura över sig och den är en fröjd att leva med. Inte lika tyst och bekväm i baksätet som Audin, men enormt bagageutrymme. |
23Mitsubishi har ett kanonkoncept med Outlander PHEV. Det är också därför den säljer som smör. Men bilen behöver bli bättre för att matcha drivlinan. |