En oerhört jämn kamp när de tre testbilarna gör upp i sex ronder.

De tre testade bilarna uppradade framför en bilhall.

 

AUDI A6

MERCEDES E 220D

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV

Ekonomi
/utrustning
Ekonomi
/utrustning
Ekonomi
/utrustning
Högt inköpspris ger stort värdefall trots bra andrahandsvärde. Billigare försäkring än Mercedes. Prisvärt servicepaket de tre första åren.
Högst inköpspris med bra andrahandsvärde och låg förbrukning. Mycket prisvärt servicepaket de tre första åren. HVO100 ger ingen skattereduktion.
Lägst inköpspris som dessutom får klimatbonus. Går att köra väldigt billigt för den som kör max fyra mil åt gången och laddar mycket.
Motor
/växellåda
Motor
/växellåda
Motor
/växellåda
Fantastiskt len dieselfyra som också har rejält med vridmoment när man så önskar. Växellådan lägger sig snabbt på höga växlar för låg förbrukning.
I princip som en vanlig E 200d, vilket betyder en mycket sofistikerad dieselfyra, men något svagare i HVO100-utförande. Något bättre låda än Audi.
Starkare motorer gör att den inte upplevs som lika ansträngd som tidigare. Underbar att köra på bara el. CVT-lådan är mjuk och effektiv.
Körning
/komfort
Körning
/komfort
Körning
/komfort
Mycket imponerande chassi, hög komfort och kontrollerat vid aktiv körning. Fyra vuxna åker oerhört bekvämt. Tystast av de tre testbilarna.
Komfort är Mercedes rond, men den har några missar. Baksätet är inte lika bra som i de andra. Inte lika alert vid aktiv körning som Audin och inte heller lika tyst.
Sittpositionen fram är inget vidare. Dålig känsla i styrningen. Fjädringen är stötig i lägre farter. Bak sitter man bra. Tyst och kvick att köra på el.
Utrymmen Utrymmen Utrymmen
Bra utrymme både för framoch baksätespassagerarna. Bra takhöjd och bredd. Bagageutrymmet är inte större än i föregående generation.
Bra utrymme framtill men med en något bred mittkonsol. Bra utrymme i baksätet och ett enormt stort bagageutrymme.
Den som tror att det här är den största bilen tror fel. Luftig kupé och störst baksäte, men minst bagageutrymme, även om det är lättlastat.
Säkerhet Säkerhet Säkerhet
Testad av Euro NCAP med full pott i betyg. Autobroms för både fordon och oskyddade trafikanter är standard.
Mycket bra resultat hos Euro NCAP. Autobroms som stannar för både fordon och gångtrafikanter är standard. Strålkastarrengöring är inte standard.
Även Mitsubishi får mycket bra resultat i Euro NCAP:s krocktester. Autobroms är standard och nu har det även tillkommit fler säkerhetssystem.
Miljö Miljö Miljö
Snål dieselmotor med mildhybridsystem. Låg förbrukning med tanke på bilens storlek och motorstyrka men ingen renodlad miljöteknik.
Med enkla medel kan man göra om en vanlig dieselbil till att bli fossiloberoende. Nu är det upp till ägarna att tanka HVO100 för att köra miljösnällare.
En bil som man gärna kör på el, vilket förhoppningsvis uppmuntrar ägarna att ladda. Törstig på motorvägen och som hybrid när man inte laddat.

RESULTAT
(MAX 30)

RESULTAT
(MAX 30)

RESULTAT
(MAX 30)

24

Nya Audi A6 är verkligen en högteknologisk produkt. Men ändå inte inte svår att förstå sig på. Otroligt bra komfort. Men när kommer miljötekniken?

24

E-klass har en lyxig aura över sig och den är en fröjd att leva med. Inte lika tyst och bekväm i baksätet som Audin, men enormt bagageutrymme.

23

Mitsubishi har ett kanonkoncept med Outlander PHEV. Det är också därför den säljer som smör. Men bilen behöver bli bättre för att matcha drivlinan.