Folk med hjärna, bil med stjärna. Det påstår i alla fall en och annan Mercedes-förare. Och visst är det unikt att man kan behålla en sådan diamantstark status i sitt varumärke trots att var och varannan taxi och en hel del slitna budbilar bär stjärnan i fronten. Ett sådant rykte får man inte av en slump, utan det gäller att bygga bland världens absolut bästa bilar. Därför är det med höga förväntningar vi tar plats i E-klass kombi. Här med en tvålitersdiesel som är godkänd för HVO100.

Svart Mercedes E-klass kombi kör genom villaområde.
Att Mercedes E-klass kan kännas så lyxig trots att den är vanligaste taxibilen!

Lyx med fossilfritt

E-klass har två år på nacken, men den står sig bra mot den nya Audin i en ren teknikrond. Både instrumenteringen och underhållningen presenteras på platta skärmar. Men Mercedes har valt ett kontrollvred i mittkonsolen för att styra den högra skärmen. En beprövad funktion som också är lättanvänd under körning. Man kan även styra de två skärmarna med små pekplattor på ratten. Där den vänstra plattan styr den vänstra skärmen och den högra plattan den högra skärmen. Logiskt så det förslår.

Klimatanläggningen styrs via ett batteri med fysiska vippströmbrytare, men vissa funktioner kan finjusteras på skärmen. Det tar inte lång tid att lära sig hitta funktioner och placeringarna känns logiska. Interiören är mycket trivsam. Materialvalen är utsökta och formgivningen ger en exklusiv innemiljö.

Förarmiljö Mercedes E 220D
En mycket trivsam förarmiljö. Pedagogisk utformning och fina materialval. Kontrollvred i stället för pekskärm.

Exemplarisk förarposition

Förarpositionen är exemplarisk, precis som i Audin. Stolarna är sköna och erbjuder gott sidostöd trots att de har generös bredd. Baksätet är däremot inte lika skönt att sitta i som i Audin, eller Mitsubishin för den delen. Sittdynan ger inte samma support och stoppningen är hård. Detta tar man dock igen genom att erbjuda ett gigantiskt bagageutrymme. Den upprätta bakrutan betalar sig jämfört med Audins mer sluttande dito. Bagageutrymmet har flera smarta detaljer som att insynsskyddet och lastnätet sitter i samma hållare. Det finns även en liten hopfällbar korg som man kan lägga lösa attiraljer i. Man kan även räta upp baksätets ryggstöd och därmed få 30 liter extra bagageutrymme.

Interiörbild, ljusgrå säten.
Markerat sidostöd men ändå mjuka och bekväma stolar.

HVO100-godkänd

Motorn är något svagare än i vanliga 220d nu när den är HVO100-godkänd. Men likväl erbjuder den, tillsammans med den niostegade lådan, en silkeslen framfart. Dieselmotorn knorrar aningen mer under acceleration än i Audin. Men när det kommer till fjädringskomfort är det en strid i mästarklass. Som inga andra bilar lyckas Mercedes, liksom Audi, att erbjuda underskön åkkomfort samtidigt som chassit verkligen är med på noterna när man kör aktivt. Det här är en bil man vill åka långt i. I alla fall om man sitter fram. Styrningen är väl avvägd för modellen och ger en fin känsla på rattutslag. Den är inte lika direkt som i Audi, utan bjuder på en mer avslappnad upplevelse.

Självkörande system

Mercedes erbjuder också riktigt avancerade självkörande system till E-klass. I princip kan bilen köra sig själv så länge du håller ett finger på en av rattens små pekplattor. Mercedes E 220d är bilen för dig som vill åka värdigt och värderar att ha en stjärna i fronten.

Ekonomi, jämförelse

Testfamiljens test

Testfakta

Testbetyg