Åtta dubbade och fyra odubbade.

  • De dubbade och de odubbade däcken är testade på olika dagar, vilket gör att man inte kan jämföra resultaten rakt av dem emellan.

  • För att egenskaperna på is ska vara exakt samma för alla de testade däcken är de körda på en inomhusbana under samma förutsättningar. 

  • De testade däcken är inköpta hos däckhandlare så att däckföretagen inte har kunnat påverka vilka däck som är med i testet.

  • Continentals däck blev underkänt i testet eftersom dubben lossnade. Detta däck är nu ersatt.
De testade däcken är inköpta hos däckhandlare så att däckföretagen inte har kunnat påverka vilka däck som är med i testet.
De testade däcken är inköpta hos däckhandlare så att däckföretagen inte har kunnat påverka vilka däck som är med i testet.

BÄSTA DUBBFRIA

Michelin X-Ice Snow är bäst på is. Continental ContivikingContact 7 är bäst på snö. Goodyear tystast.

BÄSTA DUBBDÄCKEN

Michelin X-Ice North 4 är bäst på is med sina 256 dubb. Gislaved är bäst på torr asfalt.

Så gjordes testet

Acceleration på is

Accelerationstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –2 °C (dubb) och -4 °C (dubbfria). Accelerationstiden mättes när bilen gick från 5 till 28 km/h (dubb) och från 5 till 23 km/h (dubbfria).

Inbromsning på is

Bromstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –2 °C (dubb) och -4 °C (dubbfria). Inbromsningssträckan mättes när bilen gick från 28 till 5 km/h (dubb) och från 23 till 5 km/h (dubbfria).

Köregenskaper på is

Testades på en testbana utomhus i –13 °C (dubb) och –7 °C (dubbfria).

Continentals däck blev underkänt  i testet  eftersom  dubben lossnade. Detta däck är nu ersatt.
Continentals däck blev underkänt i testet eftersom dubben lossnade. Detta däck är nu ersatt.

Acceleration på snö

Accelerationstestet på snö gjordes på en testbana utomhus i –7 °C (dubb) och –8 °C (dubbfria). Tiden mättes när bilen gick från 5 till 40 km/h.

Inbromsning på snö

Bromstestet på snö gjordes på en testbana utomhus i –7 °C (dubb) och –8 °C (dubbfria). Bromssträckan mättes när bilen gick från 40 till 5 km/h.

Köregenskaper på snö

Gjordes på en utomhusbana i –0 °C (dubb) och –4 °C (dubbfria).

I södra halvan av Sverige kör man mycket på våt vägbana under vinterhalvåret. Att ha rätt egenskaper är mycket viktigt för ett vinterdäck.

Inbromsning på våt asfalt

Testet gjordes i 9 °C (dubb) och i 9°C (dubbfria). Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h.

Köregenskaper på våt asfalt

Testet gjordes på en våt bana i 7 °C (dubb) och 8 °C (dubbfria).

Inbromsning på torr asfalt

Testet gjordes i 7 °C (dubb) och i 7 °C (dubbfria). Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h.

Köregenskaper på torr asfalt

Testet gjordes på en torr vägbana i 8 °C (dubb).

Ljudnivå

Däckens ljud mättes med decibelmätare i tre olika hastigheter (50, 80 och 100 km/h) i 8 °C.

De dubbade och de odubbade däcken är testade på olika dagar, vilket gör att man inte kan jämföra resultaten rakt av dem emellan
De dubbade och de odubbade däcken är testade på olika dagar, vilket gör att man inte kan jämföra resultaten rakt av dem emellan

Diskvalificerade däck under testet

Under årets vinterdäcktest, som utförs av Motors samarbetspartner Test Finland, diskvalificerades Continentals dubbdäck ContiIceContact 3. Anledningen är att däcket tappade dubb vid testkörningen. Dubben, som är så kallade ContiFlexStud, lossnade och efter testkörningarna på våt asfalt hade tio dubb trillat av.

Continental har sedan dess dragit tillbaka däck med ContiFlexStud och satt i vanliga dubbar i stället. Har du Continental IceContact 3 och fler än 10 dubb har lossnat bör du reklamera dessa. Detta gäller från 17 tum och uppåt eftersom de mindre storlekarna inte har ContiFlexStud.