Årets test är av dimensionen 225/40 R18, ett däck för 18-tumsfälgar och en storlek som blir allt mer populär när nya bilar har större hjul standardmonterade i dag än för ett antal år sedan.

Det viktigaste att tänka på:

  • Läs oberoende däcktester för din dimension.
  • Om du är osäker, välj ett känt varumärke.
  • Bredare däck ger inte automatiskt bättre grepp.
  • Byt däck när du nått ner till 3 mm mönsterdjup.
  • Kör aldrig med vinterdäck på sommaren.
  • Kontrollera däcktrycket ofta.

I urvalet ingår ett antal däck ifrån premiumsegmentet, mellanprisklassen och ner till budgetutbudet. Till testet har endast däck med C som lägsta EU-märkning för våtgrepp valts ut.

Av de 16 testade däcken är 15 bra eller medelbra, det vill säga att de har minst 3 i slutbetyg. Ett av däcken får ett slutbetyg på under 3 vilket får ses som en svag prestation. Fyra av testdäcken presterar bra, det vill säga får ett slutbetyg på 4, och resterande elva däck får betyget 3 vilket är medelbra. Inget av däcken är direkt underkänt. Sju av de 16 testade däcken presterar bra både på torr och regnvåt asfalt. Men tre av dessa imponerar inte med sin livslängd.

Tänk på att inte stirra dig blind på däckets pris. Du kan spara en hel del pengar på att köpa ett dyrare däck, om detta har en längre livslängd och du kör många mil per år.

Om vi jämför Continental Premium Contact 6, som kostar runt 1 200 kronor, med Toyo Proxes Sport, som kostar runt 950 kronor, så rullar det förstnämnda 39 216 km när Toyo bara rullar 28 552 km. Du sparar alltså pengar på att välja det dyrare Continental-däcket om du kör mer än 500 mil per år.

De fyra bästa däcken (MICHELIN PILOT SPORT 4, CONTINENTAL PREMIUMCONTACT 6, GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 5, MAXXIS VICTRA SPORT) rekommenderas för all typ av körning. De är bra både i vått och torrt och har bra godkänd livslängd.