Sommardäckstestet är denna gång av dimensionen 225/50 R17, en storlek som passar många familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda deras kör- och säkerhetsprestanda, samt komfort och livslängd.

Av 16 testade sommardäck var fyra riktigt bra, elva var godkända och ett däck var mediokert. Över lag är det ett gott resultat i detta hårda däcktest. Vad vi uppmärksammade var skillnaden i bromssträcka på våt asfalt. Skillnaden mellan det bästa och det sämsta däcket var hela två billängder när vi bromsade från 80 km/h (Semperit 32,7 m och Firestone 41,2 m).

Av 16 testade sommardäck är 4 bra och 11 godkända. Bara ett är mediokert. Inga är underkända. De redovisade priserna är från däckvaruhus på internet.
Av 16 testade sommardäck är 4 bra och 11 godkända. Bara ett är mediokert. Inga är underkända. De redovisade priserna är från däckvaruhus på internet.

Det viktigaste att tänka på:

  • Läs oberoende däcktester för din dimension.
  • Om du är osäker, välj ett känt varumärke.
  • Bredare däck ger inte automatiskt bättre grepp.
  • Byt däck när du nått ner till 3 mm mönsterdjup.
  • Kör aldrig med vinterdäck på sommaren.
  • Kontrollera däcktrycket ofta.

Fyra bra sommardäck i topp

Vi kan verkligen rekommendera de fyra däck som hamnade i topp i testet. Falken Azenis FK510 har bra prestanda både på våt och torr vägbana, men har aningen högre rullmotstånd än flera av konkurrenterna. Continental Premium Contact 6 är ett däck som levererar genom hela testet. Det har säkra egenskaper på torr vägbana och är lättkört och precist på våt.

Kumho Ecsta PS71 har bäst egenskaper på våt vägbana. Det är inte bäst på torr men har bra bromssträcka ändå. På torr vägbana glänste i stället Bridgestone Turanza T005, men det hade aningen kortare livslängd.

Större styrvinklar och tappade greppet

Firestone Roadhawks sistaplacering beror på att bilen krävde större styrvinklar under undanmanövern och att däcket även tappade greppet vid broms eller acceleration i tvära svängar. Därför rekommenderar vi inte detta däck. Tänk på att inte stirra dig blind på däckets pris. Du kan spara en hel del pengar på att köpa ett dyrare däck, om detta har en längre livslängd och du kör många mil per år.

Om vi jämför Michelin Primacy 4, som kostar runt 1 450 kronor, med Giti Gitipremium H1, som kostar runt 1 100 kronor, så rullar det förstnämnda 42 800 km medan Giti bara rullar 29 000 km. Du sparar alltså pengar på att välja det dyrare Michelin-däcket om du kör mer än 500 mil per år.