Vi har testat konsekvenserna av att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren och kommit fram till chockerande resultat.

Däcken vi använde:

  • Sommardäck: Michelin Primacy 4
  • Vinterdäck: Michelin X-Ice

Tack till ABS Wheels Arlanda

Chockerande lång bromssträcka

Den 31 mars upphörde krav på vinterdäck vid vinterväglag att gälla. Men många som kör dubbfritt låter vinterdäcken sitta kvar, i brist på kunskap. Vi har gjort egna tester där vi undersökt hur bilens prestanda påverkas av att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Något som är fullt lagligt och som många väljer att göra. Vi har jämfört vinterdäcken med sommardäck och fått chockerande resultat. När bilen har sommardäck och bromsar fullt från 100 km/h stannar den efter 31,6 meter. När vi har de dubbfria vinterdäcken på och bromsar på exakt samma sätt behövs det hela 45 meter för att komma till stillastående. Det är en ökning med över 40 procent! Eller hela 13,4 meter. Det innebär att du passerar över tre billängder (Volvo XC40) med vinterdäckens bromssträcka. Detta borde säga allt om hur vansinnigt det är att köra med vinterdäck på sommaren.

… och vad säger lagen?

Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april samt före och efter om det befaras bli vinterväglag.

Odubbade vinterdäck är tillåtna att användas året runt.

Stor skillnad även vid körning

Utöver bromsproverna körde vi bilen med de två olika däckuppsättningarna både på vanliga vägar och i olika manövermoment på testbanan. Det var stor skillnad på hur bilen betedde sig med de olika däcken. Med sommardäcken på kändes vår testbil som en Volvo XC70 ska. Trygg, stabil och kontrollerad. Men med vinterdäcken på fick bilen en helt annan karaktär. Det kändes som om den flöt runt uppe på asfalten. Den blev segare i uppförandet och det gick inte alls att köra lika fort genom konbanan. Dessutom sladdade bilen mycket mer när vi gjorde undanmanöverprov med den.

Varför är vinterdäck så dåliga?

Vad är det då som gör dubbfria vinterdäck så dåliga på sommaren? Däck som däck, kanske du tänker? Och om de är så bra på asfalt på vintern kan de väl vara lika bra på asfalt på sommaren. Men så är det inte. Vinterdäck, och framför allt nordiska vinterdäck, har en mycket mjukare gummiblandning och ett finare mönster som gör att de ska greppa bra om snö och is. Gummit blir alldeles för mjukt vid högre temperaturer och det fina mönstret gör att de inte får grepp om den varma asfalten. Att köra med ett odubbat, nordiskt vinterdäck på sommaren kan alltså vara lika dumt som att köra med sommardäck på barmark om vintern.

Sommartemperaturer gör vinterdäcken för mjuka.

Varför är det här ett problem?

De senaste årens undersökningar visar att runt fem procent av landets bilar som brukas på vägarna använder vinterdäck på sommaren. Det är en kvarts miljon bilar i Sverige som kör med usla bromsprestanda under halva året. Det är bilar man inte vill ha bakom sig när man måste panikbromsa. Man vill helst inte ha att göra med de här bilarna över huvud taget. Men de finns där, överallt i trafiken, och utgör en stor fara.

Bil på testbana med koner. Däcken testades även i en manöverbana.

Tre uppsättningar däck

I Sverige har vi dock inte bara sommar och vinter, utan även två perioder däremellan. Under våren och hösten kan vädret och temperaturen vara oberäknelig. Det kan vara snöblandat regn ena dagen och 12 plusgrader den andra, det var mars månad ett tydligt bevis på. Men det finns däck för den här perioden också, exempelvis Michelin CrossClimate som vi testade i förra numret av Motor. CrossClimate är ett sommardäck, och fick mycket bra betyg i sommardäckstestet, men har betydligt bättre prestanda på vinterväglag än vanliga sommardäck. Den som kör mycket bil, och värderar sin säkerhet högt, borde alltså ha tre uppsättningar däck. Det kan tyckas omständligt och dyrt att byta däck fyra gånger om året, men den timmen det tar att byta hjulen kan vara värd alla timmar med högre trafiksäkerhet ute på vägarna.

Räkneexempel

Vi tar ett exempel och jämför med en hastighetsöverträdelse. Det är strängt förbjudet att köra i 130 km/h på en motorväg med högsta tillåtna hastighet 120 km/h. Men det är lagligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren i 120 km/h. Om vi enligt våra mätningar skulle bromsa från 130 km/h med sommardäck på torr asfalt får vi en bromssträcka på 53,4 meter. Men om vi skulle köra lagligt med dubbfria vinterdäck på torr asfalt i 120 km/h får vi en bromssträcka på 64,8 meter. Detta räkneexempel sätter pricken på varför det är vansinnigt att köra med fel däck. Hastighetsgränserna kommuniceras som livräddare, men ditt val av däck är egentligen ännu viktigare för trafiksäkerheten!

Så gjorde vi testet!

Vi hyrde in oss på Arlanda test track för att ostört kunna göra mätningar av bromssträckan på torr asfalt. Bilen var den pensionerade polisbil som vi hade med i testet i Motor nr 4–2018. En bil som redan från fabrik fått uppgraderade bromsar från Volvo XC90 V8. Under testet var bilen olastad. Vi försåg bilen med två uppsättningar hjul, sommarrespektive vinterdäck på aluminiumfälgar av samma dimension. Däcken var nya men kördes en runda på landsväg innan mätningar av bromssträckor påbörjades. Däcken kom från Michelin. Vinterdäcken var nordiska och dubbfria.

Vi accelererade upp till 100 km/h och gjorde panikbromsningar med bromspedalen i botten, flera gånger om, och samlade in data för bromssträckan. Bägge däck bromsades på samma underlag i samma temperatur. Det var 24 grader och asfalten låg i skuggan.

Vi körde även en manöverbana för att avgöra de olika däcktypernas uppförande vid en undanmanöver.

Publicerat i Motor nr 3, 2019