Enkla tips och råd som underlättar för dig i vintertrafiken.

Kontrollera att all belysning fungerar

När det blir mörkt ute är det särskilt viktigt att se till att all belysning på bilen fungerar. Känns det som om strålkastarna har blivit sämre så kan det vara dags att byta glödlampor. Ofta räcker det med att byta till nya. Om bilen har strålkastare med plasthölje – vilket är vanligt – kan detta poleras om det blivit repigt av stenskott eller mattats av solens strålning. Kit för att göra ett sådant jobb själv säljs hos de flesta biltillbehörsfirmor. Arbetet kan även utföras av en bilverkstad.

Spolarvätska och torkarblad

Fyll på spolarvätska och kontrollera samtidigt att torkarbladen är i bra skick, slitna blad innebär underkänd kontrollbesiktning. Den som har varit på semester med bilen och fyllt på spolarvätska i södra Europa måste säkerställa att frostskyddet i spolarvätskan är tillräckligt. Toppa upp med rätt mix för att förhindra att systemet fryser sönder.

Förebygg fastfrusna dörrar och baklucka

Öppna dörrarna. Tvätta först rent med en trasa så att inte smutsrester drar åt sig vatten som kan frysa till is när kylan kommer, då kan dörren bli omöjlig att öppna. Applicera sedan silikonspray på tätningslisterna på dörren och listen runt dörrkarmen i bilen. Ge bakluckans öppning samma behandling.

Ta reda på var den mekaniska låskolven för ditt keyless-system sitter

Har du en nyare bil med ”keyless”, alltså nyckellöst system? Om systemet inte fungerar, eller ifall strömmen laddat ur, öppnas inte dörren. Läs då i bilens manual om var den mekaniska låskolven sitter. Ibland är den dold under ett plasthölje vid handtaget. Sådant är alltid bra att veta, men kanske ännu viktigare på vintern när det är kallt ute.

Kontrollera motor- och kupévärmare

Kontrollera att motor- och kupévärmare fungerar, oavsett om den är elektrisk eller bränsledriven. Gör värmaren enkel att använda, förbered gärna sladden med timer. En uppvärmd bilmotor sparar på miljön, dessutom är det trevligare att sätta sig i en varm bil.

Behöver du ett nytt bilbatteri?

När det blir riktigt kallt ute kan motorn kännas segare att starta. Ibland beror det också på att bilbatteriet börjar bli gammalt. Fem till sju år är en rimlig livslängd för ett startbatteri. Vet man att batteriet sjunger på sista versen är det bäst att byta ut det innan bilen helt plötsligt vägrar starta. Detta brukar oftast märkas först när det blir kallare, under sommaren fungerar ett dåligt batteri ändå tillräckligt bra. Det är inte så svårt att byta batteriet själv, men ibland sitter det krångligt till, och det kan vara tungt att lyfta. Kom ihåg att det ofta behövs en säkerhetskod för att starta stereon igen efter bytet. Ett batteri kostar ungefär 1 000–1 500 kronor, att byta det på verkstad kan kosta lika mycket till.

Snöborste, isskrapa, reflexväst – bra saker att ha med i bilen om något händer

Snöborste och isskrapa är bäst att ordna till bilen innan den första frosten kommer. Inför vinterresor kan det även vara bra att ha med till exempel en pet-flaska med sand, startkablar, ficklampa och en mindre skyffel. Reflexväst, varningstriangel och första-hjälpen-låda bör också finnas med.