Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Närbild av däck Viatti Brina Nordico

Betyg

 
Acceleration på is  
Index 100 68,1
Inbromsning på is  
Index 100 76,5
Köregenskaper på is  
Index 100 88,6
Körkänsla på is, subjektiv  
Skala 4–10 6,75
Acceleration på snö  
Index 100 92,1
Inbromsning på snö  
Index 100 97,8
Köregenskaper på snö  
Index 100 95,5
Körkänsla på snö, subjektiv  
Skala 4–10 7,5
Inbromsning på våt asfalt  
Index 100 90,2
Köregenskaper på våt asfalt  
Index 100 96,8
Körkänsla på våt asfalt subjektiv  
Skala 4–10 7,75
Inbromsning på torr asfalt  
Index 100 94,5
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv  
Skala 4–10 7,5
Ljudnivå  
Index 100 97,2
På snö och is  
  • Dåligt grepp på is.
  • Tappar grepp snabbt om man gasar eller styr lite för mycket.
  • Upplevs både under och överstyrda på snö.
På blöt och torr asfalt  
  • Dålig inbromsning på vått och torrt.
  • Svagt sidogrepp på vått.
  • Exakt styrning.
Cirkapris (online hösten 2019) 1 000 KR

Så läser du betygen

Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10, där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade