VW Golf kör på glansig vägbana. Alla däck är inköpta hos däckhandlare så att däckföretagen inte har kunnat påverka vilka däck som är med i testet.

Acceleration på is

Accelerationstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –4 °C.
Accelerationstiden mättes när bilen gick från 5 till 28 km/h (dubb) och från 5 till 25 km/h (dubbfria).

Inbromsning på is

Bromstestet på is gjordes på en testbana i tunneltält i –4 °C.
Bromssträckan mättes när bilen gick från 28 till 5 km/h (dubb) och från 25 till 5 km/h (dubbfria).

de två testbilarna parkerade utanför portarna till ishallen. Däckens vinteregenskaper har testats både ute på vintervägar och inne i en ishall.

Köregenskaper på is

Testades på en testbana utomhus i –6 °C (dubb) och –5 °C (dubbfria).

Acceleration på snö

Accelerationstestet på snö gjordes på en testbana utomhus i –19 °C (dubb) och –22 °C (dubbfria).
Tiden mättes när bilen gick från 5 till 40 km/h.

Närbild av hjulskifte. Däcktestets resultat är vägledande även om du har något större dimension på dina hjul. Har du mycket större hjul eller suv-däck kan resultaten skilja. Däcktesterna har körts med både en VW Golf och en Skoda Octavia.

Inbromsning på snö

Bromstestet på snö gjordes på en testbana utomhus i –19 °C (dubb) och –22 °C (dubbfria).
Bromssträckan mättes när bilen gick från 40 till 5 km/h.

Köregenskaper på snö

Gjordes på en utomhusbana i –18 °C (dubb) och –20 °C (dubbfria).

Närbild av däck mot isig vägbana. Mellan 1 oktober och 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck. Om bilen har dubbdäck måste även eventuell släpvagn ha dubbdäck om det råder vinterväglag.

Inbromsning på våt asfalt

Testet gjordes i 9 °C (dubb) och i 3 °C (dubbfria).
Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h.

Köregenskaper på våt asfalt

Testet gjordes på en våt bana i 8 °C.

Närbild mätning av däckmönsterdjup. För vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars måste mönsterdjupet vara minst 3 mm. Detta till skillnad från 1,6 mm som gäller under resten av året. Man får inte blanda dubbade och odubbade däck på bilen.

Inbromsning på torr asfalt

Testet gjordes i 8 °C (dubb) och i 4 °C (dubbfria).
Bromssträckan mättes när bilen gick från 80 till 5 km/h.

Köregenskaper på torr asfalt

Testet gjordes på en torr vägbana i 9 °C.

Bil på testbana. Alla däck är testade både på vinterväglag i kyla och på asfalt i plusgrader för att representera hela vinterdäcksäsongens klimat.

Ljudnivå

Däckens ljud mättes med decibelmätare i tre olika hastigheter (50, 80 och 100 km/h) i 8 °C.

Övrigt

Testerna av de dubbade och odubbade däcken är gjorda på olika dagar. Temperatur och hastighet kan därför skilja sig åt och testresultaten mellan de dubbade och odubbade däcken är därför inte jämförbara. Det bästa däcket inom varje kategori har satt index på 100.

 

Anledningen till att man inte mäter broms- och accelerationstester till respektive från 0 km/h är för att bilens antispinn och ABS-system inte ska påverka resultaten.

Subjektiva omdömen förekommer i testet.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade