Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Närbild av däckytan för Hankook Winter Ipike RS2

Betyg

 
Acceleration på is  
Index 100 95,8
Inbromsning på is  
Index 100 78,5
Köregenskaper på is  
Index 100 95,8
Körkänsla på is, subjektiv  
Skala 4–10 8,75
Acceleration på snö  
Index 100 93,2
Inbromsning på snö  
Index 100 99
Köregenskaper på snö  
Index 100 98,9
Körkänsla på snö, subjektiv  
Skala 4–10 9,25
Inbromsning på våt asfalt  
Index 100 91,9
Köregenskaper på våt asfalt  
Index 100 98,9
Körkänsla på våt asfalt subjektiv
Skala 4–10 8,25
Inbromsning på torr asfalt
Index 100 95,6
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Skala 4–10 7,25
Ljudnivå  
Index 100 95,9
På snö och is  
  • Bra greppnivå på snö.
  • Stabila och säkra på snö.
  • Svagt grepp vid inbromsning på is.
På blöt och torr asfalt  
  • Dålig inbromsning på vått.
  • Understyr på vått, överstyr på torrt.
  • Högst ljudnivå på decibelmätaren.
Cirkapris (online hösten 2019) 1 000 KR

Så här läser du betygen

Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10 där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade