Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Närbild av däckytan, Goodyear Ultra Grip Ice Arctic.

Betyg

 
Acceleration på is  
Index 100 76,6
Inbromsning på is  
Index 100 94,6
Köregenskaper på is  
Index 100 91,6
Körkänsla på is, subjektiv  
Skala 4–10 7,25
Acceleration på snö  
Index 100 95,9
Inbromsning på snö  
Index 100 99,9
Köregenskaper på snö  
Index 100 97,3
Körkänsla på snö, subjektiv  
Skala 4–10 8,5
Inbromsning på våt asfalt  
Index 100 100
Köregenskaper på våt asfalt  
Index 100 98,7
Körkänsla på våt asfalt subjektiv  
Skala 4–10 8,25
Inbromsning på torr asfalt  
Index 100 97
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv  
Skala 4–10 8
Ljudnivå  
Index 100 97,9
På snö och is  
  • Medelbra grepp på is under acceleration.
  • Svagt sidogrepp: glider och överstyr lätt.
  • Mer logiskt på snö men viss överstyrning.
På blöt och torr asfalt  
  • Kortast bromssträcka i testet på vått.
  • Bra grepp på torrt, tryggt i manövertestet.
  • Lugna att köra på vått, överstyr inte.
Cirkapris (online hösten 2019) 1 100 KR

Så här läser du betygen

Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10 där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade