Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Närbild av däckytan, Gislaved Nord Frost

Betyg

 
Acceleration på is  
Index 100 71,7
Inbromsning på is  
Index 100 82,9
Köregenskaper på is  
Index 100 92,7
Körkänsla på is, subjektiv  
Skala 4–10 8
Acceleration på snö  
Index 100 100
Inbromsning på snö  
Index 100 100
Köregenskaper på snö  
Index 100 98,7
Körkänsla på snö, subjektiv  
Skala 4–10 9
Inbromsning på våt asfalt  
Index 100 96,4
Köregenskaper på våt asfalt  
Index 100 100
Körkänsla på våt asfalt subjektiv  
Skala 4–10 8,5
Inbromsning på torr asfalt  
Index 100 100
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv  
Skala 4–10 7,5
Ljudnivå  
Index 100 100
På snö och is  
  • Kortast bromssträcka i testet på snö.
  • Logiska och lättkörda på snö.
  • Svagt grepp på is.
På blöt och torr asfalt  
  • Kortaste bromssträcka i testet på torr asfalt.
  • Lugnt understyrd balans på våt asfalt.
  • Mest tystgående.
Cirkapris (online hösten 2019) 1 000 KR

Så här läser du betygen

Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10 där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade