Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Närbild av däckyta, Continental ContiIce-Contact 3.

Betyg

 
 
Index 100 85,2
Inbromsning på is
Index 100 92,2
Köregenskaper på is
Index 100 99,2
Körkänsla på is, subjektiv
Skala 4–10 9,5
Acceleration på snö
Index 100 98,7
Inbromsning på snö
Index 100 99,8
Köregenskaper på snö
Index 100 99,1
Körkänsla på snö, subjektiv
Skala 4–10 9,5
Inbromsning på våt asfalt
Index 100 99
Köregenskaper på våt asfalt
Index 100 98,8
Körkänsla på våt asfalt subjektiv
Skala 4–10 8,25
Inbromsning på torr asfalt
Index 100 97,3
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv
Skala 4–10 7,5
Ljudnivå  
Index 100 97,8
På snö och is  
  • Utmärkt grepp och balans på snö.
  • Stabil körkänsla både på is och snö.
  • Lugn bakvagn i alla förhållanden.
På blöt och torr asfalt
  • Stabila och lugna på vått.
  • Bra grepp vid inbromsning på vått.
  • Bara medelbra i manövertest.
Cirkapris (online hösten 2019) 1 400 KR

Så här läser du betygen

Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10 där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.

Följande däck ingår i testet

Dubbade 

Odubbade