Däck får enligt lag bara ha 50 dubb per meter rullomkrets, men om däcktillverkaren kan bevisa i ett så kallat overrun-test att det inte sliter mer på vägbanan kan ett däck förses med fler dubb. Flest dubb i detta test har Michelin X-Ice North 4, vilket också presterar bäst på is. Men dubbfria däck är i regel bättre på asfalt. På snö är de ungefär lika bra.

Betyg |
|
Index 100 | 85,2 |
Inbromsning på is | |
Index 100 | 92,2 |
Köregenskaper på is | |
Index 100 | 99,2 |
Körkänsla på is, subjektiv | |
Skala 4–10 | 9,5 |
Acceleration på snö | |
Index 100 | 98,7 |
Inbromsning på snö | |
Index 100 | 99,8 |
Köregenskaper på snö | |
Index 100 | 99,1 |
Körkänsla på snö, subjektiv | |
Skala 4–10 | 9,5 |
Inbromsning på våt asfalt | |
Index 100 | 99 |
Köregenskaper på våt asfalt | |
Index 100 | 98,8 |
Körkänsla på våt asfalt subjektiv | |
Skala 4–10 | 8,25 |
Inbromsning på torr asfalt | |
Index 100 | 97,3 |
Körkänsla på torr asfalt, subjektiv | |
Skala 4–10 | 7,5 |
Ljudnivå | |
Index 100 | 97,8 |
På snö och is | |
|
|
På blöt och torr asfalt | |
|
|
Cirkapris (online hösten 2019) | 1 400 KR |
Så här läser du betygen
Index 100: Mätresultaten visas som index, där den bästa prestationen får 100.
Skala 4–10: Subjektiva intryck är betygsatta på skalan 4–10 där 10 är utmärkt och 4 är oacceptabelt.
Följande däck ingår i testet
Dubbade
- Antares Grip 60 Ice
- Continental Conti Ice Contact3
- Gislaved Nord Frost
- Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
- Hankook Winter Ipike RS2
- Michelin X-Ice North 4
- Nokian Hakkapeliitta 9
- Viatti Brina Nordico
Odubbade