I årets stora test av sommardäck har vi valt dimensionen 185/65 R15. Alltså däck till 15-tumsfälgar som vanligtvis sitter på småbilar. Även om du inte har den här dimensionen på just din bil kan du låta dig guidas av testresultaten. Men bara om din bil har snarlik storlek på hjulen. För betydligt större däck skiljer sig ofta testresultaten åt. Men en bra grundregel är att välja ett däck från en känd däcktillverkare om du är osäker.

Två män arbetar med att testa däck. De står framför en välorganiserad hög av nya däck. Alla moment i testet övervakas konstant av minst två personer. De testade däcken är köpta från fem olika handlare.

Många bra däck på startinjen

Över lag presterade alla däck i årets test bra. Inget av de testade däcken blev underkänt i något testmoment, vilket var fallet i förra årets test där två däck blev underkända i högfartstestet.

Två saker sticker ut i årets sommardäckstest. Michelins Cross Climate-däck är ett sommardäck. Men är gjort för att prestera även vid lägre temperaturer och i snö och snöslask. Tidigare tester har visat att CrossClimate är betydligt bättre än andra sommardäck vid lägre temperaturer och på snö, men inte lika bra som nordiska vinterdäck. Med denna breda kompetens är det imponerande att CrossClimate är det tredje bästa däcket i testet, och att det med stor marginal har bäst räckvidd.

Ett annat däck som sticker ut i testet är lågprisdäcket Green-Max HP010 från kinesiska Linglong. Det är godkänt genom hela testet utan att direkt imponera på något område. Men namnet är minst sagt vilseledande. Det för tankarna både till miljö och till uthållighet, men detta är Linglongs svagaste punkt. Den korta livslängden gör att du faktiskt inte sparar pengar på att köpa det billigare däcket, eftersom du måste köpa nya däck tidigare än om du hade köpt ett annat märke. Du måste alltså köpa dubbel uppsättning Linglong Green-Max HP010 på den tid du har ett par Michelin CrossClimate +.

Man inne i bil med mätutrustning kör på testbana. Utöver att köra däcken i testbänk körs de i riktiga tester på allmänna vägar. 1 500 mil i konvoj med konstanta förarbyten för att ge en så bra bild av livslängden som möjligt. Mönsterdjupet mäts var 250:e mil.

Det viktigaste att tänka på:

  • Läs oberoende däcktester för din dimension.
  • Om du är osäker, välj ett känt varumärke.
  • Bredare däck ger inte automatiskt bättre grepp.
  • Byt däck när du nått ner till 3 mm mönsterdjup.
  • Kör aldrig med vinterdäck på sommaren.
  • Kontrollera däcktrycket ofta.

Så gjorde vi testet av sommardäck 2019

Testet är utfört i samarbete med tyska ADAC och flera europeiska motororganisationer, vilket gör att enorma resurser kan investeras för att göra det så omfattande som möjligt. Innan däcken har börjat utvärderas har de fått rulla 40 till 50 mil för att få en naturlig slitning.För att ta höjd för externa faktorer som skillnader i väder och vind körs alla tester med referensdäck, som visar om förutsättningarna skiljer sig åt.

Alla däck är körda både under normala förhållanden och under extrema hastigheter samt med upprepade hårda höghastighetsinbromsningar. De är körda både på torr och våt asfalt upp till den gräns där de börjar tappa greppet. Bullret från däcken är mätta i hastigheter mellan 30 och 80 km/h vid frirullning, för att utröna exakt vilket ljud som kommer från däcken och hur påfrestande det är. Bullret har mätts både inuti bilen och utanför.

Hur däcken påverkar förbrukningen har mätts under fem olika körningar i 100 km/h med avancerade mätinstrument. När det kommer till däckens förslitning är detta testat på två olika sätt, för att avslöja däckens verkliga livslängd och hur slitaget påverkar prestandan. Dels körs de på rullar i 500 mil, men de körs även på riktiga vägar i en konvoj i 1 500 mil.

Alla däck är inköpta från slumpmässigt utvalda däckhandlare.

Närbild av mätutrustning för bromstest. Alla däck bromstestas fem gånger i rad, i två olika omgångar.

Vi har testat följande sommardäck i storlek 185/65 R15

  • Bridgestone Turanza T005
  • Vredestein Sportrac 5
  • Michelin Crossclimate +
  • Goodyear Efficientgrip Performance
  • Firestone Roadhawk
  • Kumho Ecowing ES01
  • Maxxis Mecotra 3
  • Toyo Proxes CF2
  • Continental Contipremiumcontact 5
  • Falken Ziex ZE310
  • Ecorun Semperit Comfortlife 2
  • Giti Gitisynergy E1
  • Petlas Imperium PT515
  • Hankook Kinergy ECO 2
  • Pirelli Cinturato P1
  • Verde Linglong Green-Max HP010