






Dacia | Kia | ||
Inköpspris | 232 500 | 120 000 | kr (efter bonus) |
Ägarkostnad | |||
Värdeminskning | 24 400 |
15 000 |
kr/år 2000 mil (i tre år) |
Bränsle (testförbrukning) | 27 600 |
24 840 |
kr 2 000 mil (14 kr/l) |
Skatt: | 6 092 | 360 | kr/år |
Försäkring: | 3 900 (halv) | 9 500 (halv) | kr/år |
Service: | 1 875 | 5 082 | kr/år |
Totalt: | 31,93 | 27,39 | kr/mil |
Dacia | Kia | |
Drivlina |
Rak 4, bensin, turbo, |
Rak 4, bensin, |
Kaross |
Längd 4 341 |
Längd 4 065 |
Bränsle- förbrukning |
Angiven |
Angiven |
CO2 |
Angivet 109 g/km, |
Angivet 109 g/km, |
Prestanda |
0–100 km/h |
0–100 km/h |
Vikt |
Tjänstevikt |
Tjänstevikt |
Tankvolym |
50 liter |
45 liter |
Pris (efter bonus) | 232 500 kr | 120 000 kr |
BÄST
Dacia | Kia |
|
Ekonomi/ utrustning |
4 |
5 |
Nybilar har stort värde-tapp trots att Duster har ett lågt pris och gott andrahands-värde. Prestige-modellen har generöst med utrustning. Hög skatt. |
När Rio var ny såldes den som Launch Edition med generöst med utrustning. Bra andrahandsvärde. Två års nybilsgaranti kvar. Dyr service. | |
Motor/ växellåda |
4 | 3 |
Duster med 150-hästars bensinmotor är både stark och pigg. Lådan växlar snabbt men drivlinan känns inte särskilt sofistikerad. |
Rio med 1,2-liters bensinmotor utan överladdning är obotligt seg på låga varv. Lådan är lättanvänd men vi saknar en sjätte växel. |
|
Körning/ komfort |
2 | 3 |
Fjädringen är aningen hård och dämpningen stum, men på dåligt underlag uppför sig bilen bra. Fyra vuxna sitter okej. Högt buller. |
Godkänd fjädrings-komfort, aningen stötig i låga farter men bättre uppe i högre farter. Hög bullernivå. Sköna sitt-platser för fyra. |
|
Utrymmen | 5 | 3 |
För den här prisklassen har Duster stora utrymmen. Bagage-utrymmet är enormt jämfört med Kian. Generös takhöjd. Okej baksäte. | Rio har bra inner-utrymmen för sin storlek. Fyra vuxna sitter godkänt, fram riktigt bra. Men bagage-utrymmet är i minsta laget. | |
Säkerhet | 3 | 5 |
Krocktestad av Euro NCAP 2017 med tre stjärnor i betyg. Saknade då autobroms och är en av få bilar på marknaden i dag som fortfarande gör det. |
Krocktestad av Euro NCAP 2017 med fem stjärnor i betyg. Svensksålda bilar har högsta utrustningsnivån med autobroms som standard. | |
Miljö | 2 | 3 |
Ganska törstig trots att den bara är framhjuls-driven. Går inte att köra på några förnybara bränslen. | Hyfsat låg förbrukning men inte imponerande sett till hur svag motorn är och hur lätt bilen är. Att köpa begagnat är dock miljö-smart. | |
RESULTAT (MAX 30) |
20 |
22 |
Dacia Duster är mycket nybil för pengarna. Den är rymlig, användar-vänlig och har billig service. Men tre stjärnor hos Euro NCAP får oss att tveka. | Kia Rio är ett väldigt förnuftigt begagnat-köp. Den är relativt bekväm och rymlig. Hög säkerhet, men seg och inte särskilt snål motor. Dyr service. |
Läs mer i tidningen Motor nr
2022.
Där får du också en xxxx.