Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 

  Dacia Kia  
Inköpspris 232 500 120 000 kr (efter bonus)
       
Ägarkostnad      
Värdeminskning  24 400

15 000

kr/år 2000 mil
(i tre år)
Bränsle  (testförbrukning) 27 600

24 840

kr 2 000 mil
(14 kr/l)
Skatt: 6 092 360 kr/år
Försäkring: 3 900 (halv) 9 500 (halv) kr/år
Service: 1 875 5 082 kr/år
Totalt:  31,93 27,39 kr/mil

 

 

  Dacia Kia
Drivlina





Rak 4, bensin, turbo,
1 333 cm3, 150 hk vid
5 250 r/min, 250 Nm vid
1 700 r/min. 6-växlad
dubbelkopplingsautomat.
Framhjulsdrift

Rak 4, bensin,
1 248 cm3, 84
hk vid 6 000 r/min
122 Nm vid 4 000 r/min
5-växlad manuell.
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 341
bredd 1 804,
höjd 1 693 mm
Axelavstånd
2 673 mm
Bagagevolym
478–1 623 liter
Markfrigång 210 mm

Längd 4 065
bredd 1 725,
höjd 1 450 mm
Axelavstånd
2 580 mm
Bagagevolym
325–980 liter
Markfrigång 140 mm

Bränsle-
förbrukning

Angiven
6,2 l/100 km
(WLTP)
test
6,0 l/100 km

Angiven
4,8 l/100 km
(NEDC)
test
5,4 l/100 km

CO2

Angivet 109 g/km,
test 123 g/km

Angivet 109 g/km,
test 123 g/km.

Prestanda

0–100 km/h
angivet 9,7 s
Toppfart 199 km/h

0–100 km/h
angivet 12,9 s
Toppfart 173 km/h

Vikt

Tjänstevikt
1 338 kg
maxlast
440 kg
max dragvikt
1 500 kg

Tjänstevikt
1 162 kg
maxlast
398 kg
max dragvikt
910 kg

Tankvolym

50 liter

45 liter
Pris (efter bonus) 232 500 kr 120 000 kr
BÄST 

 

  Dacia Kia
Ekonomi/
utrustning

4

5







Nybilar har stort värde-tapp trots att Duster har ett lågt pris och gott andrahands-värde. Prestige-modellen har generöst med utrustning. Hög skatt.

När Rio var ny såldes den som Launch Edition med generöst med utrustning. Bra andrahandsvärde. Två års nybilsgaranti kvar. Dyr service.
Motor/
växellåda
4 3






Duster med 150-hästars bensinmotor är både stark och pigg. Lådan växlar snabbt men drivlinan känns inte särskilt sofistikerad.

Rio med 1,2-liters bensinmotor utan överladdning är obotligt seg på låga varv. Lådan är lättanvänd men vi saknar en sjätte växel.

Körning/
komfort
2 3







Fjädringen är aningen hård och dämpningen stum, men på dåligt underlag uppför sig bilen bra. Fyra vuxna sitter okej. Högt buller.
Godkänd fjädrings-komfort, aningen stötig i låga farter men bättre uppe i högre farter. Hög bullernivå. Sköna sitt-platser för fyra.
Utrymmen 5 3







För den här prisklassen har Duster stora utrymmen. Bagage-utrymmet är enormt jämfört med Kian. Generös takhöjd. Okej baksäte. Rio har bra inner-utrymmen för sin storlek. Fyra vuxna sitter godkänt, fram riktigt bra. Men bagage-utrymmet är i minsta laget.
Säkerhet 3 5








Krocktestad av Euro NCAP 2017 med tre stjärnor i betyg. Saknade då autobroms och är en av få bilar på marknaden i dag som fortfarande gör det.
Krocktestad av Euro NCAP 2017 med fem stjärnor i betyg. Svensksålda bilar har högsta utrustningsnivån med autobroms som standard.
Miljö 2 3







Ganska törstig trots att den bara är framhjuls-driven. Går inte att köra på några förnybara bränslen. Hyfsat låg förbrukning men inte imponerande sett till hur svag motorn är och hur lätt bilen är. Att köpa begagnat är dock miljö-smart.
RESULTAT
(MAX 30)

20

22

  Dacia Duster är mycket nybil för pengarna. Den är rymlig, användar-vänlig och har billig service. Men tre stjärnor hos Euro NCAP får oss att tveka. Kia Rio är ett väldigt förnuftigt begagnat-köp. Den är relativt bekväm och rymlig. Hög säkerhet, men seg och inte särskilt snål motor. Dyr service.

 

Läs mer i tidningen Motor nr 

2022.

 

Där får du också en xxxx.