Blå Skoda Octavia på väg
Fabiola Müller blev bestulen på sin Skoda Octavia, då köparen aldrig betalade.

Fabiola Müller råkade ut för en bilbedragare då hon skulle sälja sin bil förra året. Genom Transportstyrelsens app Mina fordon genomfördes ägarbytet utan hennes vetskap.
Appen har hunnit fylla sju år, men ännu har inte bank-id införts som autentiseringsmetod.

– Det är underligt att inte Transportstyrelsen kan ändra på appen och börja använda mobilt bank-id! Vilken myndighet som helst har ju det i dag, säger Fabiola Müller.

Då Fabiola Müller skulle sälja sin Skoda Octavia i maj 2018 lade hon och hennes son ut en annons på Blocket. En man hörde av sig och de gjorde upp om att ses hemma hos Fabiola i Skogås. De var en fin söndagseftermiddag och de satte sig på uteplatsen utanför det lilla radhuset för att göra upp affären.

– Mannen verkade trevlig och jag visade bilens registreringsbevis och mitt körkort för honom för att visa att allt var i sin ordning. För man vill ju känna sig lika säker när man köper som när man säljer. I vår tokiga ärlighet ville vi att han skulle känna sig trygg, säger hon.

Efter lite dividerande om priset enades de om att bilen skulle säljas för 72 000 kronor. Mannen gjorde vad som såg ut att vara en överföring av pengarna från en app på mobilen och visade det för Müller. Eftersom det var söndag skulle dock inte pengarna komma in på kontot direkt. Fabiola Müller bestämde sig för att lita på mannen och gav honom nycklarna till bilen. Den gula lappen med anmälan om ägarbyte behöll hon dock för att posta när pengarna fanns tillgängliga på kontot.

– Mannen sa också själv att vi skulle vänta med att skicka in anmälan tills vi såg att pengarna verkligen hade kommit in.

Man och kvinna fyller i ett ägarbyte på bilen. De signerar kontraktet på motorhuven.
Det är viktigt att upprätta ett köpeavtal när du gör en affär. Under rubriken Äga bil hittar du de köpeavtal som du behöver.

Köpeavtal, pdf

Några pengar dök dock inte upp och Fabiolas son hörde av sig till mannen. Till svar fick han att det var något krångel med banken men att pengarna var på väg. När det gått en vecka och inga pengar ännu hade synts till gjorde Müllers en polisanmälan. De tog också kontakt med Transportstyrelsen och fick då reda på att mannen redan stod registrerad som ny ägare till bilen.

– Va, driver ni med mig? var sonen Michel Müllers första tanke då han fick höra att hans mamma inte längre ägde bilen.

Genom att fotografera upp- gifterna på registreringsbevisets del 2 och körkortsnumret hade ”köparen” nämligen kunnat genomföra ägarbytet med hjälp av Transportstyrelsens app redan samma dag som han hämtade bilen i Skogås.

Transportstyrelsens app Mina fordon lanserades 2012. Till en början ville myndigheten se hur samhället skulle reagera på en app och hur många som skulle använda den, enligt Christofer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.

– På den tiden hade inte mobilt bank-id fått så stort genomslag i samhället som i dag, så man utvecklade inte den funktionaliteten i appen, säger han.

BEDRÄGERIER

Enligt Brottsförebyggande rådets senaste preliminära statistik är bedrägerier den kategori anmälda brott som har ökat mest i antal under 2018. Siffran landar på nästan 260 000 anmälda brott, vilket motsvarar en ökning med 25 procent jämfört med året innan. Hur stor del som rör just bilbedrägerier går dock inte att säga eftersom det inte finns en särskild brottskod för detta.

Nu har det dock gått sju år sedan appen lanserades och något bank-id har ännu inte införts. 2017 uppmärksammades säkerhetsluckorna i appen i artiklar i DN, Aftonbladet och Expressen, och en av Transportstyrelsens informatörer sa i en artikel i Expressen att bank-id skulle införas under samma år. Varför har fortfarande inte bank-id-funktionen kopplats till appen?

– Jag vet att vi hade en förhoppning om att vi skulle kunna dra i gång det då 2017, men minns inte att vi skulle ha sagt att bank-id skulle införas under det året, säger Christofer Kärrdahl. Vi har känt till vissa av de här säkerhetsbristerna, men fått prioritera andra saker som har kommit emellan. Bland annat har vi migrerat hela vår datamiljö, vilket har tagit stora resurser, och därför har appen hamnat längre ner i prioriteringslistan.

”TÄNK ATT VI KUNDE VARA SÅ GODTROGNA. MAN KÄNNER SIG SÅ DUM.” Fabiola Müller

Christofer Kärrdahl sitter just nu och skriver på ett underlag för en kommande uppgradering av appen där säkerhetsluckorna kommer att täppas igen, med största sannolikhet genom införandet av just mobilt bank-id. Projektet har dock inte startat än och Kärrdahl kan inte svara på när den uppgraderade appen kommer att finnas tillgänglig.

– Det vågar jag inte säga. Men personligen hade jag egentligen velat få det gjort tidigare och jag kommer att slåss för att det ska hända så snart vi bara kan.

För Fabiola Müllers del är dock skadan redan skedd. De 72 000 kronorna tror hon inte att hon kommer att se igen. I stället sitter hon varje månad och betalar av det privatlån hon hade tagit för att finansiera bilen. Hon är också besviken på Polisens agerande.

– Vi har inte ens fått komma på förhör trots att vi har en massa uppgifter om mannen och Polisen säger att de känner till den här killen sedan tidigare och vet att han är kriminell. Men på bedrägerienheten säger de att det är så många som är utsatta och att det här inte är ett prioriterat ärende. Det går inte heller att efterlysa bilen, då den inte räknas som stulen, säger hon.

Samtidigt är Fabiola självkritisk.

– Tänk att vi kunde vara så godtrogna. Man känner sig så dum.

Antal anmälningar till ARN gällande begagnade bilar

2016: 1 187

2017: 1 225

2018: 1 649

Christofer Kärrdahl säger att bedragarna ofta agerar väldigt snabbt och fotar körkort och registreringsbevis och att det som säljare är svårt att skydda sig om man har garden nere.

– Det är viktigt att komma ihåg att registreringsbevis och körkort är värdehandlingar och ska behandlas som sådana. Om någon ber om att få se på handlingarna ska man hålla över QR-koden på registreringsbeviset och det niosiffriga referensnumret på körkortet.

Han vill också tillägga att det finns bedragare som lyckas lura människor även då bank-id används.

– Så jag kan inte lova att den nya appen kommer att vara hundra procent bluff-säker, för de som utför bluffar kommer alltid att hitta på nya sätt att lura folk.

Men ni tycker ändå att det är säkrare med bank-id än utan bank-id?

– Ja, det stämmer. Den som vill känna sig mer säker vid ett kommande ägarAntal byte kan därför i stället använda sig av Transportstyrelsens webbsida – där krävs nämligen autentisering via bankid för såväl köpare om säljare.

– Vi försöker lyfta fram att ägarbyte via webben är att föredra ur ett säkerhetsmässigt perspektiv.

Det är dock ingenting myndigheten har genomfört någon informationskampanj kring.

– Nej, det är ganska kostsamt att genomföra sådana kampanjer, inte bara att få ut materialet, utan också att ta hand om förfrågningar från oroliga medborgare efter en sådan kampanj. Det är väldigt resurskrävande, säger Kärrdahl.

Det är inte heller säkerhetsaspekten som är huvudfokus i arbetet med uppgraderingen av appen.

– Vi har haft en ambition att ta tag i appen av olika skäl. Primärt har det varit ur ett användarperspektiv – vi vill förbättra funktionaliteten i appen. Det är ju funktionaliteten den gemene användaren tänker på, så det är vårt fokus – sedan blir säkerheten en bonus, säger Christofer Kärrdahl.

På Motormännens Riksförbund är man starkt kritisk till att bank-id ännu inte har introducerats.

– Det har nu gått två år sedan flera medier uppmärksammade bristen på säkerhet i Transportstyrelsens app för ägarbyte. Trots den kritik som då uppstod har Transportstyrelsen fortfarande inte vidtagit någon som helst åtgärd för att täppa till säkerhetsbristen. Det är under all kritik! säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Motormännens Riksförbund.

– Om inget görs kommer problemet garanterat att eskalera. I dag har flertalet myndigheter – Skatteverket, Försäkringskassan och Lantmäteriet, för att nämna några – mobilt bank-id. Frågan är då varför det ska ta över två år för Transportstyrelsen att få till den funktionen för sin egen app.

DAGS ATT SÄLJA BILEN? HÄR ÄR NÅGRA SAKER ATT TÄNKA PÅ:

  • Kontrollera vem spekulanten är innan ni träffas.
  • Träffas inte på en enslig plats.
  • Följ alltid med på provkörningar.
  • Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid provkörningar. Tänk på att din stöldförsäkring inte täcker förluster eller skador om du självmant har lämnat över nycklarna.
  • Som säljare är du skyldig att lämna ärliga uppgifter. Om du mörkar ett allvarligt fel kan köparen stämma dig, begära skadestånd eller häva köpet.
  • Även om köparen visar att pengarna har förts över är det inte säkert förrän du ser pengarna på ditt konto. Transaktioner mellan banker kan ta ett par dagar. Vissa banker medger att man stoppar en överföring efter att den har skickats i väg.
  • Det säkraste sättet att göra upp en bilaffär är på ditt bankkontor. Då får du ett kvitto på att du har fått pengarna till ditt konto.
  • Ett smidigt sätt är att använda betalappen Swish. Då ser du i realtid att pengarna har kommit in på ditt konto. Be köparen skriva att köpet avser en bil och att ange bilens registreringsnummer i meddelandefältet.
  • Lämna inte ifrån dig bilnycklarna förrän du är helt säker på att du har fått betalt.

Källa: Motormännen