Vi har testat sommardäck i en av de mest populära dimensionerna, 205/55 R16, som är vanlig på bilar i Golf- och mellanklassen. I toppen av testresultaten finner vi premiummärkena. Men även ett par prisvärda alternativ. De redovisade priserna i testen är från däckvaruhus på internet.

Läs resultatet av sommardäckstesten i tidningen Motor (PDF)

Vi har testat följande däck

  • Michelin Primacy 3
  • Bridgestone Turanza T001 EVO
  • Continental Premium Contact 5
  • Firestone Roadhawk
  • Hankook Ventus Prime 3 K125
  • Semperit Speed-Life 2
  • ESA-Tecar Spirit 5 HP
  • Kumo Ecsta HS51
  • Pirelli Cinturato P7 BLUE
  • Vredestein Sportrac 5
  • Fulda Ecocontrol HP
  • Giti Premium H1
  • Goodyear Efficient Grip Performance
  • Nexen N Blue HD PLUS
  • Cooper Zeon CS8
  • Infinity Ecosi

Så gjorde vi testet

Testet är utfört i samarbete med tyska ADAC och flera europeiska motororganisationer, vilket gör att enorma resurser kan investeras för att göra det så omfattande som möjligt. Innan däcken har börjat utvärderas har de fått rulla 40 till 50 mil för att få en naturlig slitning.

För att ta höjd för externa faktorer som skillnader i väder och vind körs alla tester med referensdäck, som visar om förutsättningarna skiljer sig åt.

Bil som bromsar vid däcktest.
Bromstesterna görs från 100 km/h ner till 3 km/h. Man bromsar inte till noll för att undvika att ABS-systemet påverkar resultatet. Fem maxinbromsningar efter varandra i två rundor.

Alla däck är körda både under normala förhållanden och under extrema hastigheter samt med upprepade hårda höghastighetsinbromsningar. De är körda både på torr och våt asfalt upp till den gräns där de börjar tappa greppet. Bullret från däcken är mätta i hastigheter på mellan 30 och 80 km/h vid frirullning, för att utröna exakt vilket ljud som kommer från däcken och hur påfrestande det är. Bullret har mätts både inuti bilen och utanför.

Bil i testsituation av sommardäck och våtgrepp.
Våtgrepp är den viktigaste egenskapen för ett sommardäck och utgör 40 procent av testbetygen.

Hur däcken påverkar förbrukningen har mätts under fem olika körningar i 100 km/h med avancerade mätinstrument. När det kommer till däckens förslitning är detta testat på två olika sätt, för att avslöja däckens verkliga livslängd och hur slitaget påverkar prestandan. Dels körs de på rullar 500 mil, men de körs även på riktiga vägar i en konvoj i 1 500 mil. Alla däck är inköpta från slumpmässigt utvalda däckhandlare.

Viktigt att tänka på när du köper däck

  • Läs oberoende däcktester för din dimension.
  • Om du är osäker, välj ett känt varumärke.
  • Bredare däck ger inte automatiskt bättre grepp.
  • Byt däck när du nått ner till 3 mm mönsterdjup.
  • Kör aldrig med vinterdäck på sommaren.
  • Snåla aldrig när du ska köpa däck